DSC_0218

Den anden dag som filmturist i Vilnius blev en syndig sammenblanding af spillefilm og natteliv. Akkreditering blev afhentet i Kino festivalens lille bod under rulletrappen i Vingis biografen. Program blev endelig indtaget og de endelige beslutninger taget. Fire timer senere havde jeg både besøgt Mike Leighs filmverden med Another Year og været omkring det russiske tusmørke med Angelina Nikonova i instruktørstolen.

DSC_0217

Det lille økonomiske opsving Vilnius har haft siden sidste år har forvist Kebabis stederne fra hovedgaderne og i stedet tårner der flere og flere Sushi steder rundt i bybilledet. Jeg er lidt imponeret over det kan betale sig at have en døgnåbnet Sushi biks i en by som Vilnius. Men hvis lokalbefolkningen elsker deres rå fisk så er det sikkert bare mig der er bagstræberisk.

DSC_0222

På hotelfronten ved Grata råder de russiske pigebørn fortsat bag receptionistskranken hvilket blandt andet var årsagen til jeg i stedet for en pose chips blev tjekket ud af systemet! Jeg møder dog langt flere unge i år der vitterlig behersker engelsk og selvfølgelig er det pudsigt når spillefilmpræsentation på en internationale festival starter med Labas fulgt af en masse uforståelige gloser for alle andre end lokalbefolkningen. Men sådan er det alle steder hvor store arrangementer bygges på frivillige kræfter, gode intentioner og manglende overblik. OFF10 bød f.eks. på følgende sætning ”Hvis der ikke er nogen som forstår dansk siger I bare til?” i introduktionen til filmprogrammet.

DSC_0208

Den danske filmindustri og teaterscene kan sikkert fryde sig over at opdage de mange nationale fodaftryk på Vilnius filmfestival. Her kan du f.eks. opleve Thure Lindhart i The Island, Connie Nielsen i Perfect Sense, makkerparret Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe i Dirch, samt Viggo Mortensen i A Dangerous Method. Men jeg valgte altså at starte ud med to udenlandske spillefilm.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005

Twilight Portraitaf Angelina Nikonova.

i65b230917fd98b9d306f9953b03171ec_twilight-portrait.n

Denne depressive fremstilling af Rusland får liv og intensitet ved den altid dygtige og virkelige smukke Olga Dykhovichnaya. Der er fungerer som vores prisme samfundet fortolkes igennem. Hun er selv en kvinde fra middelklassen med ondt i sjælen, hjertet og arbejdet. Hun har mistet lysten, modet og håbet. Men da hun pludselig voldtages af tre modløse politibetjente formår hun at genfinde sig selv og opbygge et nyt menneske på ruinerne af hendes gamle liv. Filmen er en stærk visuel oplevelse fyldt med små rørende øjeblikke og kyniske situationer. Dette er ikke blot kvindens historie men en fortælling om Rusland på godt og ondt. Den mandlige hovedperson spilles af en virkelig politibetjent - Sergey Borisov – og det gør han virkelig overbevisende.

clip_image003[3]clip_image003[4]clip_image003[5]clip_image003[6]clip_image005[1]

Another Yearaf Mike Leigh

Det er faktisk ganske hyggeligt at Leighs film altid ligner hinanden, men hvis du gerne vil overraskes er det altså ikke her du skal kikke forbi. For her forfølger vi altid meningen med livet og opfordres til at leve det mens vi kan. Det er her vi tvinges til at overveje vores egen situation og erkende vi selv har ansvaret for et lykkeligt liv. Det er her vi får serveret en perlerække af britiske skuespillere der leverer vidunderlige fortolkninger af virkelige mennesker. Det er her den morbide, groteske og sørgelige humor slår dig i maven alt i mens du griner af de små tragedier og sølle skæbner på det store lærred. Velvidende vi alle blot en katastrofe væk fra at ende som dem, at livet kræver en indsats og hvis du ikke elsker dig selv hvorfor skulle andre så? Omdrejningspunktet er det velafstemte ægtepar med styr på livet og hinanden. Mens alle singel vennerne misunder dem forsøger ægteparret efter bedste evne at give af deres overskud. De mange skæbner flettes kyndigt sammen og det tragiske fokus rettes på den enlige kvinde med de mange forliste forhold bag sig. Det er klassisk Leigh, det er dygtig gjort og det er som altid værd at se.

Vilnius By Night

Gader og stræder var denne fredag aften fyldt af unge mennesker der sikrede sig aftens rus for billige penge. Men da jeg ikke følte for indtagelse af vodka fra flaske efterfulgt af cola slurk blev diverse beværtninger besøgt som altid i trygge lokale hænder.

DSC_0224

Vi startede ud på det charmende stedet La Bohemehvor priserne er moderate og stemningen i top. Stedet ligner en middelalderkælder fyldt med alverdens afkroge hvor man sagtens begive sig ud i private samtaler uforstyrret. Men hvor de med stramme toppe og høje promiller fortsatte til Disco 311buddhastoppede vi forbi naboen.

Vilnius

Hvis loft er prydet af tynde træskiver, væggene beklædt med avispapir og menuen trykt på træplade udformet som en skildpadde. Her er kastes du først på gaden kl. fire og musikniveauet holdes fortsat så du kan føre en forståelig samtale. Stedet emmer dog kun af hygge omkring spisetid.

DSC_0228

Foto copyright Forbrugermania. Mens alle film foto copyright tilfalder de forskellige filmselskaber og Kino festival. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.