FarumVilniusCarlsberg 1039

For fjerde gang deltager moviemania som presse ved forårsfilmfestivalen i Vilnius. Denne gang er fokus lagt på åbningsweekenden og et ambitiøst filmprogram er plottet ind i min kalender. Men som altid ved at jeg det kan gå grueligt galt så slutresultatet er på ingen måde givet. Jeg holder af den danske kortfilmsfestival i Odense, synes PIX klæder København, mens svenske Buff har gode ungdomsfilm og Buster forstår at afsætte deres film til målgruppen. Jeg har Venedig og Berlin højest (og fatter ikke de gamle medier når de valfarter til Cannes!) i hierarkiet men vedkender mig gerne alverdens byer har storslået filmfestivaler. Det er derfor ganske individuelt om du holder af Oportos animationsscene, rejser til Sydkorea for action nyskabelserne eller spilder dit liv på den anakronistiske festival i London.

Jeg selv rejser troligt til Vilnius da jeg elsker byen og dens mange tilbud. Jeg er vild med film strategien og variationen i de deltagende biografer (man glemmer let biografer er og bør været andet end f.eks. Palads i København). Det er i Vilnius spillefilm fra de østeuropæiske lande støder sammen med de velkendte vestlige filmgiganter men uanset om du vil danske Dirch, storfilm fra Polen eller fortabe dig i asiatiske voldsfilm så føles det hyggeligt og gennemtænkt.

FarumVilniusCarlsberg 1354

På trods af Forex elendige kendskab til den lokale møntfod sidste år blev penge vekslet samme sted før afrejse i år. Som altid blev jeg Taxa snydt på vej væk fra lufthavnen men som turist må man enten affinde sig med dette eller tage kampene. Jeg selv valgte at se stort på tabet og vælger blot at hænger selskabet ud som fup firma (det hedder endda Billig Taxa) her på siden.

FarumVilniusCarlsberg 1314

Jeg har endnu en gang kastet mine få sparepenge efter det billigste og bedste hotel jeg kunne finde. Hvilket har bragt mig tæt på filmfestivalens centrum men altså udenfor den gamle centrum – til Grata Hotel. Hotellet er rent, funktionelt og fyldt med en del positive overraskelser. Men hvorfor man placere en oldnordisk og defekt stationær computer på værelset ved jeg ikke.

FarumVilniusCarlsberg 1320

Til gengæld er der gratis pool, Wifi, elkedel, sattelit fjernsyn og egen balkon. Minibaren er proppet og badeværelset over standard. Receptionen fyldt af vrangvillige russiske tøsebørn hvis serviceniveau ligner de danske teenageres.

Sidste år var det tydeligt at den økonomiske krise havde sat sig sine spor i hovedstaden, men det virker allerede som lang tid siden når du går rundt i Vilnius i dag. Her er fortsat tomme steder men masser af spisesteder, cafeer og trendy bar har åbnet i det forgangene år. Så hvis du har lyst til at hænge ud med de lokale reality stjerner og eventpiger sker det ved Pavos, mens de unge med for mange penge er at finde på Studio 9.

Den anden store positive forandring fra sidste år er det denne gang vitterlig er forår med 8-12 grader og pletvis solskin. Jeg selv indtog aftens middag i hyggeligt selskab på byens underfundige spisested Zoes Bar & Grill. Hvor menuen er trykt på LP covers og du sidder bænket som i en amerikansk diner. Prisniveauet er middel, servicen over standard og kvaliteten i top. Normalt afrapportere jeg dagligt fra denne filmfestival men grundet et lidt hektisk filmprogram lørdag-søndag er jeg i tvivl om det lykkes i år.

FarumVilniusCarlsberg 1330

Selvfølgelig hjælper Sankt Patricks Day ej heller på situationen, just som to uskrevne teateranmeldelser ej heller gør livet lettere. Men uanset hvad er jeg glad for endnu en gang at indtage den smukke baltiske hovedstad og genfinde glæden ved film.

Thor Kristjan Kidmose.

Filmfestival løber af stablen 15-29 marts. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.