Bliktrommen
Normalt flyder ordene frit når det kommer til de positive teateranmeldelser, og selvom der vitterlig er meget jeg gerne vil fremhæve ved Bliktrommen har det vist sig svært. Det er derfor allerede en uge siden at jeg lettere stakåndet nåede frem til aftenforestillingen ved Betty Nansen teateret. Hvilket ikke kun skyldes min dårlige form, men især det faktum at jeg som anmelder fra den fjerne forstad lever på DSB’s nåde. Men det var udelukkende Nikolaj Lie Kaas fortolkning og fremførelse af drengen med bliktrommen, der var årsagen til, at jeg ikke rigtig fik vejret igen under forestillingen. For hvor var det dybtfølt, stærkt og overbevisende. Det var alt det jeg har savnet fra ham på film, og alt det som gør teater så specielt.
YV1W1777
Jeg har aldrig været fan af det litterære ophav til denne forestillingen, og det skyldes hverken en særlig modvilje mod det tyske eller en manglende forståelse for bogens store succes. Men nu har jeg altså overgivet mig fuldt ud og endda overvejet at genlæse Günter Grass betonklods af en bog. Teaterstykket er dog ikke en nidkær fremstillingen af det skrevne ord, men leverer nu engang den samme fortælling på de samme præmisser. Hovedpersonens fortælling er fortsat en personlig beretning fra verdenskrigens tyske centrum, men frem for et personligt forsvarsskift udelægges hele teksten som en anklage mod den europæiske højkultur. Historien er ikke en intellektuel skyttegravsfortælling eller bare en omgang uforståelig symbolik, det er et indblik i hvorfor den altødelæggende krig der opslugte Europa måtte udspringe fra den kulturelle tyske højborg.
YV1W2260
Vores hovedperson er den lille voksne Oskar der bag en facade af fastholdt barnlig uskyld blot observerer verdens sammenbrud og menneskehedens begrænsninger. Uskylden er dog kun påtaget og Oskars egoisme er ikke uden omkostninger eller synd. Men alle andre ser kun en lille tilbagestående dreng der troligt tæsker løs på sin bliktromme, og hvis stemme kun bruges til synderskærende og glassprængende skrig når selvsamme tromme skal forsvares mod fremmedes hænder. Hvor Johann Faust ved Goethe fungerede som en allegori over menneskets liv i alle dets facetter er Oskar den tomme degenererede skal af den tabte menneskelige uskyld. Oskars lange vandring rundt i Tyskland byder på ingen udvikling, ingen forandring kun på mere forfald og smerte. Oskars tre forældre kan fint forstås som rendyrket symbolisme hvor moderen repræsentere Tyskland og fædrene de to retninger hun ikke kan vælge imellem. De kan også blot udlægges som tre menneskeskæbner hvis sammenflettede historie afspejler det europæiske forfald. Bliktrommen fungerer i stykket både som symbolsk krigstromme, kommunikationsmiddel og vredesventil for Oskar selv samt et ydre manifest på uskylden. Uanset hvorledes du vælger at forstå historiens rammer og dens delelementer kan ingen være i tvivl om verdenskrigens gru eller historiens triste erkendelse af vores egen begrænsninger.
YV1W3361
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image002[4]clip_image004 Bliktrommens berømmelse tilskriver jeg gerne emnet, formen og udgivelsestidspunktet, men det lykkedes altså langt over forventning for Betty Nansen teateret at give denne støvede, elitære og yderst knudrede bog liv på scenen. Forestillingen virker som et langt sanseovergreb og stykkets ellers mange frydefulde øjeblikke virker alle syndefulde, da de udspiller sig i forlængelse af fortællinger om menneskelige katastrofer. Historien fungerer som en lang vandring gennem tid anført af en kyniker, der bevidst fastholder et tidligt udviklingsstadie for ikke at blive suget ind i ansvaret for verdens tilstand. Nikolaj er både overbevisende som det lille barn, den ondskabsfulde dværg og som den egoistisk morsyge søn. Han holder os i hånden når han har lyst, han fremviser det hele og forklarer intet fra alle sider, men forsøger at være ærlig. Han er vores fortæller, omdrejningspunkt og iscenesætter. Han hedder Nikolaj Lie Kaas og er fænomenal på en teaterscene.

[vimeo http://www.vimeo.com/35619461 w=400&h=225]
Bliktrommen from Betty Nansen Teatret on Vimeo.
Forestillingen blev overværet ved Betty Nansen Teatret d. 29. ferbruar. Du kan se selv samme, samme sted, frem til udgangen af marts. Medvirkende: NIKOLAJ LIE KAASSONJA RICHTERFRANK THIELMORTEN EISNERLAURA BROJENS JACOB TYCHSENMORTEN STAUGAARD. Instruktion: KATRINE WIEDEMANN. Scenografi: MAJA RAVN. Manuskript: MIKE WALKER på baggrund af GÜNTER GRASS' roman. Bearbejdelse: PETER DUPONT WEISS, METTE WOLF IVERSEN og KATRINE WIEDEMANN. Oversættelse: PETER DUPONT WEISS. Foto: Marc Fluri. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.