Uanset om du med gru har oplevet Hamlet som tegneserie, pint dig gennem spillefilmen, oplevet det som teater under åben og regnfuld himmel eller hakket dig gennem værket på skolebænken i en al for ung alder, så kan du nu trygt give slip på traumerne og give dig hen når det britiske band The Tiger Lillies udfolder deres nyfortolkning på Republiques store scene. For her virkelig tale om gennemtænkt underholdning der både formår at være nyskabende alt imens man samtidig evner at bevare essensens af en gammelkendt tragedie.
To be, or not to be: that is the question
Rammerne er fortsat en dysfunktionel dansk kongefamilie hvis manglende evne til samtale udløser en blodige strid. Den unge prins Hamlet (Morten Burian) er vores sørgmodige og hævngerrige helt, mens farbroderen (Slatko Buric) er den klassiske skurk hvis handlinger drives af en sult efter mere magt og sex. Alle øvrige personer i stykket fungerer som uvidende skakbrikker i dette magtspil mellem generationerne. Rænker smedes på begge sider og løgne flyder lige så let fra Hamlets mund som bedrag skabes af onklen. Sammenstødet uundgåeligt og udfaldet forudsigeligt. Det er derfor den smertefulde morale og heltens rene hjerte der bærer tragedien.
Denne version af Hamlet vægter ikke synderligt Hamlets kvaler ved at tage mod rådgivning fra et genfærd, Ofelias (Nanna Koppel) selvmord fremstår ej heller som et udfald af poetiske vanvid, og Dronningemoderen fremstår også lidt enstrenget i denne opsætning. Til gengæld efterlades du fyldt med sanseindtryk og med en følelse af hævn aldrig betaler sig. Scenografien er både indarbejdet og fungerer samtidig som ekstra lag på fortællingen. Her vippes hele kulisser ned over skuespillerne, svinges kærestepar via snoretræk og mavemuskler, her knuges en datter fast via kæmpe arme og videoklip afspilles på nøgen hud. Meget er nyt, noget er unødvendigt men intet kikser. Jeg er vild med effekterne brugt op til og under den afsluttede fægtedyst mellem Hamlet og Laertes (Morten Christensen).

”Are you going mad Hamlet?
You torture every fibre of your soul for what
A blow job, hand job a bead of snot ”

Mad Hamlet – Song by The Tiger Lillies.

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image004[2]clip_image004[3]clip_image004[4] Vi er ikke er mange åndedrag inde i åbningssekvensen før jeg ved denne teateroplevelse bliver noget ganske særligt. Hvorfor vi for første gang i år havner på fuldt hus med seks kloakdæksler. Upåagtet de mange sindrige tekniske anordninger, den kreative brug af grafik og de gennemtænkte dramatiske løsninger så er det Martyn Jaques stemme der er årsagen til du for altid vil huske denne version af Hamlet. Iklædt en harmonika, bowlerhat og kraftig makeup ligner han noget fra en Terry Gilliam spillefilm, men det er hans syngende ord der på fornemmeste vis både indrammer tragedien i en melankolsk osteklokke af lyd og guider dig gennem en velkendt tragedie så det føles som en ny oplevelse.

Teaterstykket blev overværet d. 25. februar ved Republique Teater. Hvor du kan se selv samme frem til d. 2. marts. For igen at kunne opleve det mellem d. 21. april og 12. maj. Varighed inklusiv pause er to timer og et kvarter. Medvirkende: MORTEN BURIAN, ZLATKO BURIC, MORTEN CHRISTENSEN, CHARLOTTE ENGELKES, NANNA FINDING KOPPEL & THE TIGER LILLIES: MARTYN JAQUES, ADRIAN HUGE, ADRIAN STOUT. Idé og koncept: MARTYN JAQUES, MARTIN TULINIUS, HANS CHRISTIAN GIMBEL. Komponist og kapelmester: MARTYN JAQUES . Instruktør og sceneograf: MARTIN TULINIUS. Kostumedesigner og scenografisk konsulent: ASTRID LYNGE OTTOSEN. Lysdesigner: ADALSTEINN STEFANSSON. Lyddesigner: JANUS JENSEN & RASMUS KREINER. Videodesigner: MIKAL BING. Foto: MIKLOS SZABO. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.