Det glade vanvid er teaterkomedie med en bitter kerne, for på trods af alle overdrivelserne og sarkasmen brugt i stykket så er det hellige ægteskab blevet til en sær anakronisme i vores moderne verden. Selvfølgelig er der fortsat mennesker der tror på kærlighed, troskab og tosomhed men langt de fleste af os vokser i dag op midt i krigszonen kaldet skilsmissefamilie. Selvom fortidens ægteskaber handlede mere om ejerskab end kærlighed var foreningen dengang for evig og derfor dagens ideal. Selvom fortidens evighed blev sikret via en lavere gennemsnitsalder, massivt druk og manglende juridiske fordele ved skilsmisse.
Upåagtet den triste baggrund formår kvartetten på scenen at servere alle modbydelighederne med et kækt smil og smittende latter. Gennem forestillingens 85 minutter er vi vidner til to ægtefolk i fuld krig med hinanden, hvor de efter bedste evne, flankeret af to skilsmisse advokater, forsøger at knuse alt hvad de engang havde kært. Det er personligt, det er barnligt og det er ondskabsfuldt. Søren Østergaard og Ditte Gråbøl udfylder overbevisende rollerne som det modne ægtepar Charlotte og Henrik. Der efter 18 års ægteskab nu er havnet i direkte konflikt med hinanden. Hvert eneste sammenstød mellem de to medfører tab på den materielle front og knuser deres fælles fortid. Men hvad gør man når vinsamlingen er væk, katten dræbt og Mercedesen smadret?

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Birgitte Raaberg og Michael Hasselflug udfylder ikke kun skoene som skilsmisseadvokater på scenen, de står også for opvarmningen. Hvor anekdoter fra parforholdets sammenbrud sammenflettes med data om skilsmisser i Danmark. Især Michael får lov til at servere den barske sandhed med et glimt i øjet til et publikum der aldersmæssigt fint matcher stykkets hovedpersoner. Den spartanske scenografi hæmmer på ingen måde forestillingen og de forskellige plateauer udnyttes fornuftigt. Velstanden iscenesættes for det meste via ord, men scenens fire arkitekttegnet stole og lysekrone understreger alligevel fint parrets sociale klasse.

Selv hvis du ikke har læst The War of Roses af Warren Adler eller set den amerikanske filmatisering med Michael Douglas og Kathleen Turner så vil du vide hvor forestillingen er på hen fra første scene. Det er altså ikke overraskelserne der driver værket, men den morsomhed du kun finder hos bitre mennesker der har opgivet alt andet end det glade vanvid. Ditte Gråbøl er fantastisk som stridslysten kælling, hun er så ond man næsten får sympati med den slatne mand Søren Østergaard spiller. De fire kloakdæksler gives for den morsomme udlægning af den totale skilsmissekrig.

Forestillingen blev overværet ved Bremen Teater lørdag d. 18. februar. Du vil i løbet af februar og marts kunne se forestillingen landet over, før det til april returnerer tilbage til Bremen. Stykket er iscenesat af Vibeke Wrede, mens Pia Trøst Nissen har stået for oversættelsen af Warren Adlers manuskript. Foto copyright Brita Fogsgaard. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.