Selv om Danmark gennem de sidste tyve år har forsøgt at opdrage andre nationer til fred og demokrati via krig og systematiske bombninger, så halter det alligevel gevaldigt på hjemmefronten. Her hvor vi alle er æltet ind i konfliktsky dialoger og hvor magt udøves med henvisning til flertallets vilje, finder du nemlig brug af civile agenter, hemmelige domstole og ulovlige overvågninger. Her fængsles, udvises og tilbageholdes folk uden forklaringer. Her blander den lovgivende magt sig gerne i hvad den besluttende og udøvende magt skal gøre. Her fængsles børn, overvåges indvandrer og her begår fængslede til tider mærkværdige selvmord i politiets varetægt. Her findes ikke et fængsel hvor organiseret kriminalitet ikke kontrollerer salget af stoffer. Her bruges visitationszoner som undskyldning for tilsidesættelse af grundloven og masseanholdelser bruges præventivt uden skelen til international lovgivning. Så selvom Aftenlandet er filmisk fiktion er handlingen altså indpakket i en så letgenkendelig virkelighed man let kunne tro det var dokumentar.
Hvis ikke du selv kastede med brosten i 70erne, besatte huse i 80erne eller fik tæsk af politiet til fredsdemonstrationer i 60erne så kan man let glemme at politistaten vi har i dag ikke er af ny oprindelse. Aftenlandet inviterer dig derfor på en skræmmende tur tilbage til dengang der vitterlig var mennesker der mente revolutionen var tæt på. Den gang hvor magtapparatet endnu ikke havde et knusende greb om befolkningens gøren og laden. Da solidaritet var andet end en tom floskel der lokkede forbrugere til at købe Max Havelaar kaffe. Der hvor arbejderklassen på kryds af og tværs af de europæiske grænser forenede sig i kamp.
Dette er historien om et sådant fiktivt sammenstød mellem staten og dens befolkning. Generalstrejken lammer landet samtidig med et Nato topmøde afvikles i København. Fronterne trækkes fra start af skarpt op via medierne der dog kun giver taleplads til magthaverne. Vi springer hele tiden mellem de forskellige grupperinger i konflikten, der eksploderer da en minister kidnappes af en gruppe ekstremister. Venstrefløjen bliver pludselig et legitimt mål uden rettigheder og alt imens højrefløjen skræpper om op frie hænder til politiet, beslaglægges arkiver, tæskes demonstranter og strejkende tvinges tilbage på arbejde.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Det er let at forestille sig det samme forløb i dagens Danmark. Det er dog ikke længere arbejdere med kommunistiske sympatier der skræmmer befolkningen eller bekæmper politiet. Det er i stedet den yderste højrefløj, rabiate muslimer og organiseret kriminalitet. Frygten for terror er dog fortsat i dag garant for alverdens lovstramninger og afskaffelser af borgerrettigheder.
Peter Watkins rammer ganske fint de udfordringer det danske samfund stod over for i slut 70erne, men har tydeligvis store problemer med accelerationen af selve konflikten. Ligeledes bliver historien for fragmenteret grundet de manglende hovedpersoner. Da alle aktørerne er reduceret til bifigurer i forhold til konflikten, der dog aldrig bliver så voldsom at den kan løfte historien alene. Som ekstra materiale er der en længere interessant samtale med manuskriptforfatterne Poul Martinsen, Carsten Clante og producer Ebbe Preisler. Jeg så dog gerne man havde lokket dem til politisk analyse af dagens samfund frem for de nostalgiske tilbageblik på arbejdsformer og anekdoter om Watkins selv. De tre dæksler gives for eksperimentet med en pseudodramadokumentarisk film, for de mange talentfulde amatører der både overrasker og giver filmen autenticitet. Men slutproduktet bliver aldrig den helstøbte politiske kommentar skaberne selv måtte have ønsket sig.

Filmen er på 105 minutter og tilbyder engelske undertekster (dog ikke når der tales engelsk). Filmen er udgivet af Another World Entertainment. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Kommentar til filmen ”Ved optagelserne ville politiet ikke yde den sædvanlige assistance på grund af filmens politiske karakter, men lagde ifølge Peter Watkins tværtimod hindringer i vejen for produktionen. Ledende folk inden for filmbranchen bakkede offentligt politiet op (!). Filmen, der fremstår som en række dramatiske reportager, var den første af sin art i Danmark. De medvirkende er alle amatører, som ifølge pressemeddelsen "i mange tilfælde udtrykker egne meninger og følelser".