Psykologisk thriller om det uvirkelige mareridt Gode naboer passer på hinanden. Gode naboer holder øje med huset, når man er på ferie og man kan altid ringe på hos naboen og låne en kop sukker. Og hvis et menneske er i nød, kommer man naturligvis til undsætning og ringer til politiet. Eller gør man? Ryan David Jahns roman er inspireret af en virkelig hændelse tilbage i 1964 i USA, hvor en ung kvinde brutalt voldtages og myrdes uden for sit hjem i Queens, mens 38 mennesker angiveligt var vidne til overfaldet uden at gribe ind.

Den unge kvinde Katrina kommer hjem fra arbejde en sen nattetime og overfaldes brutalt overfaldes på parkeringspladsen foran boligblokken, hvor hun bor. Mange af hendes naboer hører hendes skrig, men ingen kommer hende til undsætning eller ringer efter politiet. Hårdt såret kæmper Katrina en mareridtsagtig kamp for sit liv, mens hendes naboer vender det blinde øje til. De har deres egne problemer at slås med. En tidligere soldat planlægger sit selvmord, og inde ved siden af har lidt ægteskabelige sidespring pludselig fået konsekvenser. Et andet sted er en kvinde overbevist om, at hun har været skyld i en frygtelig ulykke og hendes mand vil risikere alt for sandheden.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Tankevækkende historie Forfatteren graver dybt ned i den menneskelige psyke for at se på de mekanismer, der sætter i gang, når et menneske står over for umiddelbar fare. Gennem en lang nat følger man hovedpersonerne som en slags vindueskigger og får et indblik i deres liv og problemer. Deres skæbner og historier griber på elegant vis ind i hinanden i en intens thrilleratmosfære.

Det er en spændende og tankevækkende historie om et samfund på vej i en helt forkert retning. Man spørger sig selv, hvad der er mest skræmmende, den uhyggelige forbrydelse eller hvor let det tilsyneladende er at fraskrive sig ansvaret for et menneske i nød. En nabo bemærker på et tidspunkt, at det jo ikke nytter noget, at de alle sammen ringer til politiet og blokere linjen.

Da jeg var færdig med bogen, sad jeg dog tilbage med en underlig tom fornemmelse. Man søger efter en mening med galskaben og mangler svar på, hvordan det kunne gå så galt og hvilke konsekvenser episoden har for de involverede personer. Der mangler et par kapitler til rigtigt at få afrundet historien, og slutningen bliver derfor en anelse uforløst. Til gengæld formår forfatteren at sætte tankerne i gang hos læseren, der må stille sig selv det spørgsmål, hvad man selv ville gøre, hvis man hørte et menneske råbe om hjælp.

Af Mette Nielsen.

Udgivet af forlaget Hr. Ferdinand 2011, 310 sider, på dansk ved Mich Vraa. http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(iframe)g(18023344)a(1913579)