Barbar krigerstammen er de direkte efterfølgere til den store Kran, der ifølge legenderne var manden der ledte menneskeheden til sejre da det så sortest ud, men slægtsbåndet til trods så er det ikke alle efterkommere der føler sig lige mandige. Vores hovedperson og spraglet helt Ronal tvivler i hvert fald seriøst på sit eget ophav og skjulte evner. Men nu er det ej heller alle der er direkte ansvarlig for stammens tilfangetagelse, onkels død og ødelæggelse af egen fødeby. Skæbnen tvinger derfor Ronal til handling og bevæbnet med kun omløb i hovedet påbegyndes odysseen modvilligt og langsommeligt. Hurtig får Ronal dog samlet et særpræget følge bag sig og sammen forsøger de i det mindste at redde menneskeheden endnu en gang.
Teknisk er dette en fornøjelse at iagttage og havde kalenderen påstået det var 1993 ville handlingen også have gået rent ind. Dels ville jeg havde været teenagere og derfor mere modtagelig overfor de mange platte sex jokes, men det ville også have været første gang jeg så mange af parodierne. Selvfølgelig behøver du hverken genkende Ringenes Herre, Conan the Barbarian eller Mad Max logikken i denne animation for at forstå der er tale om parodier. Hvilket er ganske harmløst og desværre også temmelig tandløst.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Jeg havde glædet mig ganske meget til denne animationsfilm, dels fandt jeg Terkel I knibe morsom og dels virkede de små bidder man smed på nettet før premieren gennemtænkte, men slut resultatet er altså skuffende uden at være dårlig. For det er en animation teknisk fornøjelse at iagttage denne films ubesværet skift mellem stilarter. De mange morsomme små detaljer er også en fryd for den indre kritiker og der endda flere af de fladpandede sex jokes der får mig til smile. Som f.eks. skurken med de svulmende muskler der spanker sig selv alt imens han skyndsomt rider mod sit mål. Desværre er ekstramaterialet ikke overvældende i mængde eller kvalitet, men har du aldrig set disse trailers og musikvideo vil det være tiden værd. Jeg kunne godt lide indledningen på sekvensen storyboard mens det gik forbi min fantasi hvorfor nogen ville se ”hele” filmen som skitsetegning. Vi havner derfor på tre kloakdæksler og jeg krydser alt hvad der krydses kan i håbet om, at selskabet bag støder på bedre historier inden næste gang. Teknikken har de i hvert fald på plads.

Udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Denne kombinations udgivelsen rummer både 3D udgave af filmen, DVD og blu ray i 2D. Den bør nydes på fladskærm i HD kvalitet men har du legetøjet til flere dimensioner så er filmen da fyldt med flere gimmicks tiltænkt effekten alene. De 91 minutter har kun et dansk lydspor mens teksterne er målrettet nordmænd og hørehæmmede danskere (dog ikke samtidigt). Stemmerne bag hovedrollerne: Anders Juul (Ronal), Hadi Ka-Housh (Alibert), Lærke Winther (Zandra), Brian Lykke (Elric) derudover støder du også på Lars Mikkelsen, Lars Bom, Ole Thestrup, Jesper Binzer, Szhirley, Bodil Jørgensen, L.O.C. og såmænd selveste Gitte Nielsen. Ekstramateriale: Barbarian Rhapsody musikvideo, Behind The Scenes galleri og storyboard, trailers, teasers & motionposters. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.