Her sidder vi så, du og jeg, på hver sin side af skærmen kun adskilt i tid og sted, du for at læse om filmen Bollevenner og jeg fordi jeg skal anmelde den. Normalt en ganske simpel og effektiv konstruktion. Noget der måske er sket mange gange før. Men alligevel føles det anderledes, i hvert fald for mig, og ikke kun grundet min tiltagende aversion mod mainstream spillefilm. Men Bollevenner er noget så aparte som en lang reklamefilm for Sony. Misforstå mig nu endelig ikke, jeg er vild med flere af Sonys produkter og produktioner, men en hel spillefilm dedikeret emnet er simpelthen for meget.

Selvfølgelig bliver det morsomt til sidst at udpege hvilke konkurrenter der nedgøres i filmen og gnækker over den skamløse hyldest af Sonys egne kvaliteter. Product placement er ikke en ny ide og ej heller en dårlig forretning. Det kan gøres fermt og med ynde eller plat og hurtigt. Uanset hvad så betaler disse reklamepenge for en masse omkring os.

Men uanset om Nokia telefoner fylder meget i The Matrix eller alle åbenbart drikker Pepsi i Tilbage til Fremtiden trilogien så vil vi som publikum gerne have fylde mellem produkterne. Hvilket Bollevenner ikke rigtig formår, til gengæld har den form så det basker og en velkendt fortællestruktur med to ungdomsstjerner i centrum. Desværre er det kun bifigurerne der glimter i iscenesatte succes, alt imens de to stjerner viser hvordan professionelt arbejde skal udføres.

Liva Liva Marketing
Jeg skamroser selv Music Unlimited til venner og bekendte, er den lykkelige ejer af en Xperia mini pro og nyder min Sony Blu Ray afspiller for dens design og streaming funktioner, jeg læser et hav af bøger på en Sony E-reader og er overbevist om at mit Nex-5 kamera er sådan digitale fotografering burde have været fra begyndelsen. Men jeg forsøger ikke at bygge en hel spillefilm op omkring dette, og jeg begrænser ej heller min hyldest af andre mærker. Jeg vil f.eks. aldrig opgive min Transformer tavle computer fra Asus, bruge andet end Epson printere eller undvære mine Philips Color lamper. Det er bare ikke tilfældet i Bollevenner hvor de eneste produkter der roses har Sony logo krystalklart fremvist, alt imens Apple, Warner Bros produkter og alverdens andre stjerner og mærker nedgøres i forbifarten.

clip_image002clip_image003clip_image005Handlingen kan nedkoges til to unge mennesker der udforsker hinanden og sexlivets glæder alt imens de utilsigtet forelsker sig i hinanden. Tilsat misforståelser, komplikationer og komik. Formen er perfekt, Woody Harrelson er forrygende som den aggressive homoseksuelle sportsreporter og Justin Timberlake er vitterlig ganske habil skuespiller. Ekstra materialet består som altid af tidsrøvere, fan materiale og enkelte godbidder. Jeg synes f.eks. der er flere slettede scener der er morsomme, og det er også moderat interessant at opdage hvorledes flash mob brugt i filmen koreograferes. Vi havner derfor på hele to dæksler for den samlede helhedsoplevelse, og havde jeg været en nysgerrig forelsket uerfarende 12 årige knægt ville vi måske være havnet på tre!

Sony har selvfølgelig udgivet denne film, og de har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmens lydspor findes i god kvalitet på mange sprog (Engelsk, Spansk, Tysk og Katalansk (ja, det er stort set spansk)) mens ekstramaterialet kun kommer med engelsk tale og undertekster på spansk og tysk. Filmen selv er tekstet på dansk, finsk, svensk, norsk, engelsk, spansk, tyrkisk og tysk. Jeg kunne ikke få filmen til virke med spansk tale OG spanske undertekster samtidig? De 109 minutter er i HD men hvis du kun ser den på DVD er der ingen skade sket. Det fulde ekstra materiale: Slettede scener, fraklip, Kommentarer med Will Gluck, Justin Timberlake og Mila Kunis. EKSKLUSIVT PÅ BLU-RAY™:På settet med FWB, featuretteIn A Flash: Koreografi af en flash mob, Comedy of a Sexomedy FeaturetteBonus-Benefits: Et Pop-Up Trivia-spor.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.