Teatermonologen Ondskaben fik først sit folkelige gennembrud her til lands da den fremragende spillefilm Ondskan udkom i 2003. Flertallet af publikummerne denne eftermiddag vidste tilsyneladende intet om forfatterophavet eller dens cinematiske pendant. Til gengæld slugte de Claes fremførelse så råt at flere sikkert troede det var mandens egne traume der blev udpenslet på scenen.

Det var også imponerende at iagttage Claes Bang fylde rummet omkring os med sit intense nærvær og veltilrettelagte lydbidder. Men da han var ulasteligt velklædt og rank som altid ,havde de mange unge mennesker allerede paraderne oppe før han sagde noget, og da scenografien kun bestod af en stol samt et sort bagtæppe, var det til fulde Claes egen fortjeneste publikum blev indvundet så hurtigt og så stilsikkert.

Ondskaben bygger på den farverige svenske forfatter Jan Guillous forfærdelige oplevelser på kostskolen Solbacka. Der just som alle andre sadistiske organisationer benyttede sig af kammeratopdragelse med et klassisk hierarki opretholdt via ydmygelser og vold, og just som så mange andre overlevendes rædselshistorier er Guillous hjerteskærende og grum. Men før ens harme og vrede vælter ned over de myndighedspersoner med ansvaret, bør man overveje hvorfor systemerne overhovedet overlever? Hvorfor er det den vestlige overklasse tvangsindskriver deres eget avl på disse afstraffelseskomplekser? Når du kender svarene vil indsigten i ondskabens væsen være det mere nuanceret, og du vil lettere kunne placere skylden.

clip_image002clip_image002[1]clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Ondskaben er en personlige offerberetning fra et menneske der kun kender til vold, smerte og overgreb. Fra hjemmet, vennerne og skolen. Hvis kynisme er udviklet af slag, spark og ydmygelser. Det er dog fiktion blandet med erindring, hvis grundelementer let genkendes af alle der enten har været i bunden af militærets hierraki for længe, tilhørt et sekterisk trossamfund eller gået i den hårde skole. Det er således offerets frihedskamp der fænger. Det er indblikket i ondskabens væsen og dens konsekvenser der giver dig den dårlige smag i munden, men det blodet som flyder der fastlåser din opmærksomhed. Stiltiende lytter vi til historien, hører smerten, forestiller os volden, gennemlever svigtene og føler uretfærdigheden. Det er svært at glemme og virkelig veludført på folketeatrets lille scene Snoreloftet. Hvorfor fem kloakdæksler med god samvittighed kastes efter Claes udgave af Ondskaben.

Forestillingen Ondskaben blev overværet tirsdag d. 31. januar i selskab med flere skoleklasser ved Folketeatret. Du kan opleve selvsamme stykke samme sted frem til d. 11. februar. Instruktion Julie Pauline Wieth. Spillelængde 65 minutter. Foto copyright Folketeatret. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.