Menneskehedens historie forklares, forsvares og forfølges som altid i Dune universet, hvis forfattere dog ikke længere kan skjule de for længst har givet op.

Men hvis du som jeg er vild med magtkampene, religionsdebatterne og de filosofiske angreb på vores moderne samfund, som udgør grundkernen i dette bogunivers, vil dette seneste bind også blive læst med stor fornøjelse. Ikke fordi det er velskrevet, uhyggelig originalt eller afslører synderlig meget nyt. Men fordi det netop er et ulæst bind i sagaen der allerede har lagt en forfattergeneration i graven og fornøjet millioner af læsere på verdensplan. Der findes selvfølgelig mennesker der kun kender dette sci fi univers via computerspil, tv film eller den højst aparte spillefilm af David Lynch. Men mon ikke en vaskeægte biografsucces senere på året kan åbne de uforståendes øjne for det dragende ved makro cyklusserne i Dune verden.

Magtstrukturen
Men uanset om du forstår tidslinjen, diverse fraktioner og deres indbyrdes historie så er det tydeligt for enhver at menneskeheden står ved en skillevej. Maskinstormerne frygter fortsat et hvert teknologisk fremskridt siden ildens opfindelse, heksene leder stadig efter vores messias via det genetiske kort over racen og kejseren frygter som altid at miste magten.

Sidste time
Dune er et fiktiv univers hvor magtfulde intergalaktiske interesser basker ind og mod hinanden i tidsbølger. Nedslaget denne gang er midt mellem erkendelsen af vores egen svaghed og forglemmelsen af dommedagen der lurer. Just hvor boguniversets legendariske skoler cementerede deres positioner via kløgt, held og risikovillighed. Vi følger af separate bogspor de kvaler Mentatskolen, Søsterorden, Suk medicinskolerne og Navigationskolen har hver især. Krydderiet er denne gang en årtier lang familiefejde mellem Harkonnens og Vor Atreides, den anden generation af Butlerian Jihad krigere, videnskabsfolkenes mange afsavn og Kejser Cornino problemer i ægtesengen. Det er med andre ord just som det plejer at være i Dune verden. Hvor vores fælles fremtid igen afhænger af de valg vi tager. Denne gang må hver eneste bekende og beslutte sig forr om de med eller imod maskinerne.

clip_image002clip_image004clip_image005clip_image007Bogseriens største nutidige problem er at nyskabelserne mangler. For læserne har allerede alle fået svar på hver eneste fascinerende gåde fra Dune verden. Vi kender allerede slutningen på det hele og forstår nu de lange sammenflettet tråde tilbage i tiden. Makkerparret Anderson og Herbert bidrager derfor  ikke med andet end sutteklude til fans som jeg der ikke kan håndtere et farvel med en prægtig bogserie. Men just som verdenskendte gamle boksere burde stoppe før de dør i ringen, burde man for længst have stoppet dette projekt. Måske har forfatterne selv svært ved at sige farvel til universet, Frank Herberts skygge og de mange penge som hver eneste ny udgivelse må kaste af sig. Jeg er selvfølgelig hykler nok til at læse hver eneste bogudgivelse i serien, også den næste, men så gerne duoen selv var i stand til at sige fra på mine vegne. Så vi ikke sad tilbage med udgivelser uden fylde, forviklinger uden substans, magtkampe vi allerede har oplevet før og lange passager vi ikke kan huske om vi har læst før! De tre kloakdæksler kastes efter bogudgivelsen velvidende at det både er for lidt og for meget på samme tid. For min forkærlighed til serien gør det umuligt at bedømme udgivelsen retfærdigt. For selvom bindet måske kan stå alene så giver mangt og meget kun mening for fans, og har du allerede læst alt er der intet at komme efter her.

De 496 sider er på engelsk. Udgivet af forlaget Simon & Schuster der også har copyright på cover brugt i anmeldelsen. Kevin J. Anderson og Brian Herbert er den næste forfattergeneration der arbejder med Dune serien –  der oprindeligt blev skabt og udviklet af Frank Herbert. Dune blev tidligere omfavnet af miljøforkæmperne men fremstår i dag som et klassisk stilstudie af den politiske magt og dens konsekvenser. Langt de fleste bind kan læses uafhængigt af hinanden og i tilfældig rækkefølge. Være dog varsom med hvor du tager dit første Sci Fi skridt ind i denne serie. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(iframe)g(18023344)a(1913579)