Fakir3
Stykkets todimensionelle karakterer forfølger en let gennemskuelig historie hvis forviklinger selv det mindste barn vil være tryg ved. Kulisserne er imponerende og detaljerigdommen stor, men det er alligevel de mange døres muligheder der er det bedste kunstgreb.
Fakiren7
Uhyggen opbygges sikkert og børnevenligt i forestillingens første halvdel mens fjollerierne får overtaget frem mod den lykkelige slutning. Hvilket både er ganske pædagogisk og lidt kedeligt. Men heldigvis falder jeg udenfor målgruppen der starter fra seks års alderen, hvorfor det gælder om at skabe teatereventyr der både lokker, underholder og skræmmer uden ubehag.
Fakiren8
Rammerne for historien
Louise er ikke blot en enkefrue og alenemoder på kanten af et nervøst sammenbrud, men hun er også nyslået husejer. Elgens Øje hedder den forfaldet rønne som den lokale bedemand og ejendomsmægler Hr. Mooney (Ole Thestrup) har solgt hende. Men på trods af udsigten til den lokale kirkegård og rum fyldt med alverdens hemmeligheder er det dog ikke hele familien som elsker det nye hjem.
Fakir5
Det bliver først rigtig problematisk da huset pludselig hjemsøges af en sulten og fjollet fakir fra Bilbao (Joachim Knop) og to kriminelle brødre (Søren Hauch-Fausbøll og Max Hansen) med hang til hård valuta, der alle leder efter en forsvundet kæmpediamant. Forviklingerne er mange og forvirringen ofte stor, men tvillingerne Tom (Jens Frederik Sætter-Lassen) og Kamma giver aldrig op – hverken i jagten på moderens lykke, kæmpediamanten eller det perfekte hjem.

clip_image002clip_image002[1]clip_image003clip_image003[1]clip_image005Børneteater fordeler sig efter min mening i tre kategorier. Den forældet socialrealistiske 70er tradition, den vilde grænsesøgende udtryksform og så de elaborende Disney produktioner hvor der aldrig er sparret på andet end provokationer, nyheder og overraskelser. Fakiren fra Bilbao tilhører den sidste og lander faktisk ganske flot i feltet, men vurderingen kan ikke blive højere end fire kloakdæksler.

Dels skal man ikke være ret gammel før den overfriske attitude som Line Bie Rosenstjerner spiller Kamma med bliver irriterende, ligeledes er det hårdt i længden at overvære Sofie Stougaards karikerede moderrolle Louise og dels stritter logikken i alle retninger. Sådan vil den indre kritikere, som alle voksne render rundt med, kunne finde detaljer at slå ned på. Men det er vitterlig  kun detaljer når det drejer sig om en gyserkomedie målrettet de yngste. For stykket leverer vitterlig hvad det lover og rollingerne flytter sig ivrigt rundt på sædet altafhængig af om historien er farlig, forvirrende eller morsom.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Stykket er baseret på en børnebog af Bjarne Reuter, der tidligere også har været filmatiseret. Spillelængden er to timer og ti minutter. Instruktion: Jan HertzScenografi: Kirsten BrinkKomponist: Stig Christensen. Foto copyright Thomas Petri. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment