BLAM-forestilling-4083
Actionfilmenes iscenesatte sammenstød mellem muskelbrød og pistolsvingende tavse mænd har ikke blot defineret en filmgenre, men opflasket generationer af mænd med æresbegreber og underholdningsvold så det er et mirakel de kan fungerer i den virkelige verden.

For moderne actionfilm er ikke blot fyldt med dommedagsstrofer og frygt for klimaforandringer, de flyder over med skududvekslinger, slåskampe og lige ved og næsten dødsscener koreograferet som var de dansenumre. En verden iscenesat af kampsportseksperter og balletmestre hvor den ene urealistiske dødskamp efter den anden udspiller sig som var det normalen.

Et sted hvor selv den ringset skuespiller via computergrafik, forskellige filmhastigheder og voldsomme klip fremstår som en rendyrket helt. Det er denne drømmeverden du disse dage tilbydes at besøge via forestillingen Blam! ved Republique Teater. Hvor fire kontorfanget mænd springer arbejdslænkerne og forfølger den sanseløse vold med og mod hinanden.
BLAM-forestilling-4531
Vi springer fra gren til gren på actiontræet og hvis du har set med siden start 80erne vil du opdage at filmreferencerne er uendelige men måske er de ikke bevidste. For et hvert drengebarn ved hvordan skurke opfører sig, hvorledes død ved maskingevær ser ud og hvordan bazookaer affyres. Flosklerne driver altså ned af væggene og det absurde står i kø, alt imens det direkte latterlige udfylder hullerne. De voldelige sammenstød mellem de fire på scenen skifter konstant udtryk og grupperingerne er ikke fastlåste. Det er vanvittig morsomt og helt igennem tanketomt. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=xUfaNS6DMf0]

clip_image002clip_image002[1]clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005 Timing er perfekt og lydkulissen imponerende, hver af de fire mænd har specifikke ting de er gode til, og ingen falder igennem så den groteske actionvold får derfor lov til at vokse gennem hele stykket. Her springes, hoppes og kastes rundt med det hele. Just som i gamle lavbudgetfilm er der tydelige mærker på vægge, bordplader og gulv således aktørerne ved hvor de kan baske en arm, hoved eller fod gennem kulisserne. Filmfans vil more sig, andre være forbløffet over mulighederne mens alle vil kunne genkende begrebsverden teaterstykket låner fra. Jeg fandt det forfriskende, overraskende, underholdende og fysisk imponerende. Selvfølgelig er volden til tider monoton, handlingen tynd og udfaldet forudsigeligt. Gruppen er for længe om at tage springet fra virkeligheden til Blam! verden og ligeledes drukner slutningen lidt i valgmuligheder. Vi havner dog alligevel på fem kloakdæksler og jeg glæder allerede til næste runde fra Kristján Ingimarsson.

BLAM-presse-1474
Forestillingen blev overværet ved Republique Teater onsdag d. 25. januar. Du har mulighed for at se selvsamme frem til den 12. februar. Foto Copyright Søren Meisner. Idé, koncept og iscenesættelse Kristján Ingimarsson der har skrevet manuskript med Jesper Pedersen. Kristjan medvirker også i forestillingen sammen med Lars Gregersen, Didier Oberlé, Joen Højerslev. Scenografien har Kristian Knudsen stået for mens Edward Lloyd Pierce har designet lyden. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.