10  Jazz, Love & Henderson FOTO Stephen Freiheit
Caroline Henderson blev undfanget til tonerne af jazz og født lige i rette tid til både borgerrettighedsmarcherne i Amerika og ungdomsoprøret i Europa. Men den eksotiske periode til trods, så var det barndomshjemmets rodløshed der har sat de dybeste spor i mennesket bag den guddommelige stemme. Det er i hvert fald det indtryk man får i teaterkoncerten Jazz, Love & Henderson der lige nu indtager Østre Gasværks imponerende rum.

Hvor velkendte strofer og store hits udfylder de emotionelle bånd mellem stykkets små teaterstykker og hovedpersonens egen historie. Dette er dog ikke bare en hyggelig tur ned af mindernes boulevard, men et indblik i mennesket bag performeren Caroline Henderson. Hvis kønne ydre, eksotiske baggrund og store stemme normalt leder din opmærksomhed på afveje, men her altså gøres til genstand for stykket.

07  Jazz, Love & Henderson FOTO Stephen Freiheit (1)

Barndommen flyder over med traumatiske oplevelser, men på intet tidspunkt drukner forestillingen i selvterapi eller personlige anklager. I stedet fremhæves det positive, det der berigede livet og gjorde hende stærkere som kvinde, sanger og moder. Tabet af hendes store kærlighed bearbejdes, mens faders død respekteres, jeg savnede dog et opgør med moderen. Med den kvinde der slæbte Caroline rundt mellem alverdens kulturelle brændpunkter, for til sidst at returnere til den socialdemokratiske højborg i Sverige, uden øje for prisen datteren betalte. Måske den manglende anklage skal ses som tilgivelse, måske som accept eller ligegyldighed?
01 Jazz, Love & Henderson FOTO Stephen Freiheit

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 De fem dæksler gives for den fantastiske sangstemme, de livsbekræftende tekster og den personlige fortælling. Jeg var vild med forestillingens grafik, scenografi, danserne og de hyppige stilskift. Der er flere uelegante overgange og indledningen efterlader mig ikke stakåndet. Til gengæld er der momenter hvor Carolines stemme svøber sig omkrig dig, som om at hun kun sang for din skyld. Der er dansenumre hvis intensitet og teknisk kunnen får dig til at glemme formålet. Der er smukke kjoler, bare ben og overkroppe. Stilfulde stiletter og ekstravangante rober. Der er alt hvad du behøver for at hylde jazz og nok til at du tror på hendes kærlighedserklæring til livet.

Stykket blev overværet ved Østre Gasvæk Teater fredag d. 20. januar. Du kan opleve selvsamme samme sted frem til d. 24. februar. Foto copyright: Stephen Freiheit. Foruden Caroline Henderson medvirker: Dansere: Vigdis Hentze Olsen, Trine Tuxen, Tiziana Fracchiolla, Prentice Whitlow, Matthew Bailey og David Gaulein-Stef. Iscenesættelse: Christoffer Berdal. Tekst: Joan Rang Christensen. Musik: Caroline Henderson, Søren Siegumfeldt, Cole Porter, George Gershwin m.fl. Scenografi og kostumer: Mona Møller Schmidt Koreografi: Signe Fabricius. I orkestret sidder foruden Nikolaj Hess som kapelmester Lars Vissing, Mads Hyhne, Peter Fuglsang, Daniel Franck og Jacob Høyer.