Svinalängorna
En søndag morgen ringer telefonen og Leena (Noomi Rapace),  får besked om, at hendes mor ligger for døden. Hun har aldrig fortalt familien, at hun havde en mor og har i mange år ikke haft kontakt med hende. Johan (Ola Rapace) overtaler Leena til at tage af sted og besøge hende en sidste gang, og for første gang i sit liv bliver hun konfronteret med minderne om en ulykkelig og tragisk barndom.

Rejse tilbage til barndommen
I flashbacks fortælles Leenas historie, og det er gennem hendes barndomserindringer, at man langsomt forstår, hvorfor hun har brugt det meste af sit liv på at gøre sig fri af sin barndom og sociale arv. Pigen Leena må bære ansvaret for familien, da begge hendes forældre er alkoholikere. Det er Leena, som må sørge for at rydde op efter deres drukture og give lillebroren mad. Hun er en ukuelig lille pige, som desperat forsøger at beskytte sig selv og sin lillebror, der tydeligt har lidt skade af forældrenes omsorgssvigt.Svinalängorna

To historier på én gang
Men ”Beyond” er ikke kun en historie om omsorgssvigt. Det handler også om kærlighed og tilgivelse, og de menneskelige konsekvenser af en traumatisk barndom. Fortiden indhenter Leena, og hun må gøre op med sin barndom og forholdet til moren, hvis hun skal gøre sig håb om at komme videre med sit liv.

Det kan være en svær opgave at veksle mellem fortid og nutid i en historie og samtidig gøre begge dele troværdige og nærværende, men den opgave løser Pernilla August på meget imponerende vis. Filmen trækker i den grad følelserne ud af sine figurer, og vi behøver ikke de store dramatiske scener for at forstå, hvor galt det står til i Leenas familie. Noomi Rapace er fantastisk intens som den voksne Leena, og den unge Tehilla Blad, som spiller pigen Leena, er mindst ligeså fantastisk om sin ”storesøster”.

Svinalängorna

clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Pernillas fornemmelse for film
Der er ikke nogen ny vinkel i ”Beyond” i forhold til de mange andre skandinaviske film om selvsamme emne, men denne films helt store kvalitet er Pernilla Augusts evner som personinstruktør og fine fornemmelse for den menneskelige psykologi. Det er på mange måder en grum og ulykkelig historie, men den rummer også kærlighed og håb. Desværre får Leenas mand, Johan, hverken tid eller plads i filmen og kan derfor ikke træde i karakter, og ender derfor som en biperson i det intense drama.

Af Mette Nielsen.

Spilletid 1 time 34 min. Fotocopyright Nordisk Film og Rolf Konow. Lyd:5.1 Dolby Digital, DTS Format: 16:9 anamorphic 1.85:1.