Denne fortsættelse er ikke bare en uddybelse af miljøet omkring sociopaten Sebastian Bergman, men et selvstændigt værk, der efter min mening helt overstråler den ellers effektive debut ”Manden der ikke var morder”.

Sebastian er omdrejningspunktet på alle måder i denne historie. Ikke blot er han forbundet med både morder, offer og opklaringsfolk han jages også. Hvilket alt sammen utvivlsomt ville have ægget den indre egoist i Sebastian, hvis han altså ikke var i gang med en kæmpe nedtur, hvor der kun er plads til selvmedlidenhed.

Sebastian Bergman det ufuldendte menneske

Sebastian er altså fortsat et menneske i fuld opløsning, uden andre faste holdepunkter end fiktive sociale relationer til en voksen fremmedgjort datter, en tidligere politibetjent og nu skruppelløs alkoholiker med hang til løgn og tomme lommer, samt selvfølgelig den tidligere elev og nuværende psykiater. Sebastian er altså et tomt hylster hvis facade nu er begyndt at brase sammen. Et faktum, alle omkring ham har erkendt, og som Sebastian selv anerkender og forsøger at forandre. Det er blot svært at finde sig selv når man roder rundt mellem tilfældige kvindelår og fornærmer alle der gider lytte. Men da en ny seriemorder hærger Sverige med iscenesatte mord der tyder på plagiat, inddrages Bergman igen i rejseholdets arbejde.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Krimifjernsyn i bogform
Hver eneste scene emmer af velproduceret fjernsyn, hvor vinkler, stemning og miljø iscenesættes med få ord og beskrivelser. Vi skifter hele tiden mellem få faste aktører, hvilket gør at spændingen både kan opbygges over få sider og fastholdes ved at springe fra højdepunkt til højdepunkt. Hvilket normalt kræver hyppige kameraskift og voldsom underlægningsmusik for at opnå lige så sikkert.

Hvor jeg følte forfatterne svigtede deres egen lille egoistiske kvindeforbruger Sebastian Bergman i deres debut, har de denne gang fundet en både effektiv og læseværdig balance mellem sympati og foragt. Humoren er blevet nedtonet men er langt mere underholdende. F.eks er det kun ambitiøse tumper der forfremmes ved den svenske stat, og kun en seriøs stalker der kan elske Sebastian, mens det selvfølgelig kun er en fordækt type med et kæmpe ar der stinker af bål som kan skjule sig blandt almindelige mennesker! Her gøres altså ganske diskret nar af genren, dem selv og hele det moderne svenske samfund. Hvilket for mig løfter hele læseoplevelsen som igen hiver vurderingen op.

Disciplen
er ugivet af forlaget Hr. Ferdinand. Mens de 520 sider er på dansk ved Ellen Boen. Dette er andet bind i serien om Sebastian Bergman af makkerparret Michel Hjort og Hans Rosenfeldt. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.