Forlagsverden er begyndt at mistænke urent trav i forbindelse med udgivelsen Luftpuppen, hvilket forlæggerens sygemelding, forfatterens forsvinding og de mange ubesvarede spørgsmål bestyrker. Tengo lever dog fortsat i relativ ubemærkethed, men har ligesom Aomame mistet sin eneste nære (bolle)ven. Men hvor Tengos tidligere trygge verden trues fra alle sider flygter Aomame selv fra sit følelsesløse fængsel og begiver sig ud på sin sidste umulige opgave som lejemorder.

Velskrevet pausebillede
Hvis alle bare kunne skrive som Murakami så ville verdens biblioteker være vores nye hellige templer, desværre forføres ikke kun læserne af forfatterens evner, han er også selv kommet på afveje i denne mellempassage mellem den fantastiske start og den ukendte slutning. Der hverken kan stå på egne ben, eller bidrage med andet end nuancer til hovedhistorien. Det er med andre ord slutningen vi savner, ikke et velskrevet pausebillede der blot udforsker diverse blindgyder og forbinder de oplagte punkter i historien. Ikke desto mindre kaster forfatteren sine læser ud i en flere hundrede sider lang jagt på kærligheden. Hvor vi konstant skifter mellem de to søgende sjæle og deres verdener.

Den uforløste kærlighed
Murakami fører i dette bind alle aktørerne sammen i universet hvor jorden har to måner, hvor de mange fare og praktiske problemer fra første bogs horisont nu har materialiseret sig i selve historien. Tengo der tidligere bekymrede sig mest over sin egen rolle i det fordækket bogcirkus er han nu begyndt at frygte for fremtiden. Selv den iskolde lejemorder Aomame er begyndt at udvise svaghedstegn. Men som altid kan de to ikke ændre selve kursen, kun håbe på det bedste og frygte det væreste. For i en verden med to måner kan alt ske.

Selvom Tengo og Aomames skæbner har været forbundet for altid så udebliver forening. I stedet bliver det klart for dem begge at deres uskyldige fælles øjeblik i barndommen havde en dybere mening, og deres dybe længsel vidner om det stærke bånd imellem dem.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Den lange ventetid
Det er ikke fordi det andet bind er kedeligt, ligegyldigt eller kun er stilstand på alle punkter. Men det er mysterierne vi ønsker svar på, det er kærligheden vi ønsker forløst, det sammenstødet med ondskaben vi behøver, det er de rette sammenhænge vi hungrer efter. Hvorfor det føles irriterende at blive spist af med 367 sider der blot tydeliggøre historiens karakterer og deres indbyrdes forhold. Selvfølgelig kan utålmodige sprogkyndige mennesker finde svarene på engelsk og japansk, men for alle andre kræves der tålmodighed, idet det sidste bind først udkommer sidst på sommeren i år. Jeg vil ikke have været foruden denne læseoplevelse, men vil sikkert først rigtig kunne værdsætte den når jeg læst værket i sin helhed. Hvorfor vurderingen derfor kun havner på fire kloakdæksler.

1Q84 – bog 2
er udgivet af forlaget Klim, på dansk ved Mette Holm. 367 sider. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.