Lokket af åben bar og designer tøj blev biografmørket indtaget for at se den amerikanske succes tv serie Falling Skies. Hvis store seertal og berømte producer allerede har fået salgstrommerne til at runge her til lands. Hvilket sikkert er den direkte årsag til at TV kanalen TNT7 tør kaste så mange penge efter en snigpremiere på en TV serie. Alt imens biograferne lukker verden over og 3D effekterne misbruges, kaster filmselskaberne deres stjerner og penge efter TV mediet. Hvad der for ikke så længe siden var ilde set som udtryksform, er i dag stedet hvor nyskabelserne skal findes. Hvilket desværre ikke var tilfældet med denne omgang Sci Fi familieserie.
Informations filmanmelder Christian Monggaard stod for oplægget, og flankeret af en kammerat med videnskaben på plads, blev genren udpenslet. Så ingen kunne være i tvivl om hvorfor sci fi i dag indeholder langt mere fiction og familie end vilde fremtidsverdener eller spektakulære fantasy historier. Ønsket om overskud fastholder nemlig tv verden fra disse vilde sats, det er trods alt langt lettere at fremvise en let genkendelige fremtidsverden end at opfinde alt forfra. Det er også langt lettere at indarbejde kendte produkter i en sådan fiktiv filmverden.
Man Vs Alien
Farlige rumvæsener har nedkæmpet al menneskelig råstyrke, omdannet børn til droner og jager nådesløst de sidste sølle rester. Vores helt findes blandt en lille gruppe mennesker der kæmper for livet og verden der var. Før sammenstødet levede han som lykkelig familiefar og historieunderviser, men overlevelse kræver handling, hvorfor bøgerne er udskiftet med et maskingevær og et ukueligt håb fom menneskeheden. Seriens to første afsnit bruger megen energi på at fremvise konsekvenserne ved den nye verdensorden, hvor vi som race må kæmpe for alt. Mens dramaet findes i de små nære familierelationer kommer truslerne altid udefra. Hvor robocop lignende robotter nedslagter mennesker, blæksprutte uhyrer dræber og menneskehedens ubehagelige medlemmer tager hvad de vil.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image005Jeg var blandt de der savnede videnskab, vilde monstre og krig mellem arterne. For Falling Skies er en omgang harmløs familiedrama indpakket i en tynd Sci Fi skal. Det mest forunderlige er, at på trods af en total nedslagtning af menneskeheden så ser vi knapt rumuhyrerne i seriens første to afsnit! I stedet forfølges de gængse familie temaer der har trættet TV seere siden 60erne. Strukturen, fortællemåden og dens temaer er alle velkendte for de der har set/læst zombieserien ”The Walking Dead”, men jeg havde håbet på så meget mere. Som launch arrangement fungerede det hele, her var ingen skuffelser eller misforståelser, mens Tv serien i sig selv er kun til tre stjerner. Til gengæld var jeg vild med indledningen på første afsnit, hvor verdens gru og problemer blev afviklet via naivistiske børnetegninger. Fra på søndag har du selv muligheden for at bedømme det nyeste skud på tv skærmen.

Medvirkende: Noah Wyle, Drew Roy, Colin Cunningham. TV serien starter d. 8. januar på TNT7 som kunder ved YouSee og Canaldigital bl.a. burde kunne være i stand til at se. Arrangementet blev afviklet d. 3/1 ved Cinemateket. Du kan ”læse” serien som tegneserie her. Dream Works har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.