Jeg kender mange der ikke vil kunne lide denne spillefilm. Men for alle de der er opdraget af den amerikanske filmindustri vil denne lille eksotiske perle da også fremstå ganske unaturlig og voldsom aparte. For her tilbydes ingen forklaringer eller lette løsninger. I stedet får du en film der sprudler af fortælleglæde og mørke undertoner. For hvert lag der skrælles af mysteriet skifter vi genre.

Udgangspunktet er et familiedrama hvor farmand har ondt i sjælen efter en omgang militærtjeneste under fremmede himmelstrøg. Men da vi rammer parforholdets krise med fuld styrke skifter instruktøren spor og sender hovedpersonen ud i verden som lejemorder, hvor han flankeret af sin bedste ven forsøger at dræbe onde mennesker med de hustruindkøbte håndvåben. Men da den grumme sandhed også her stikker sit hoved frem i fortællingen vælter vi pludselig over i en light omgang The Wicker Man (2006) spillefilm. Det er ganske grotesk og samtidig vildt spændende.

****Jeg fængsles både af historierne, genreskiftene og skuespillerne. Især Neil Maskell der ligner Tim Roths knap så kønne, men ganske overvægtige, storbror, har min opmærksomhed. Det er tydeligt gennem alle lagene at der leges med mediet, historien og vores tålmodighed. De hedenske undertoner er ganske oplagte i alle filmens afkroge, men det betyder dog ikke jeg kan forklare hvorfor. Men hvis du som jeg er træt af de let fordøjelige underholdningsfilm så er Kill List et herligt afbræk. De fire stjerner kastes derfor efter oplevelsen grundet den dystre stemning, de morbide drej i historien og de mange ubesvarede spørgsmål Ben Wheatley stiller dig via filmen.

Filmen har premiere d.d. i udvalgte biografer landet over. Miracle Film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.