Formuen og det gode navn forsvandt med nederlaget i retssalen, hvorfor tilbuddet om penge og hjælp til hævn gribes med det samme. Selvom Mikael Blomkvist nok aldrig tidligere havde set sig selv i rollen som privat detektiv for storkapitalen, så fascineres også han af mordmysteriet - Harriet Vagner. Men hurtig udvikler detektivarbejdet sig til en fyrre år forsinket jagt på en svensk seriemorder der hverken ønsker pressedækning eller afbrydelser i sit arbejde.

Final beta 2.0
Det hele lyder og ser bedre ud end i den oprindelige film, men omvendt afvikles den nu så velkendte historie så sterilt at jeg til tider keder mig. For ikke blot mangler nuancerne, vildskaben er også borte og samfundskritikken helt forsvundet. Så selv om The Girl with the Dragon Tattoo i momenter adskiller sig fra den originale udgave, er der blot tale om en flottere indpakning. Men det er selvfølgelig kun folk der har set dem begge der vil drage sammenligninger, just som det er tilfældet med bog forlægget. Som selvstændig spillefilmsoplevelse fremstår den lækker, cool og glat.Men flere af de vigtige aktører mangler overbevisende handlingsmotiver og indlevelse. Sammenhængen mellem filmens tre spor skal for ofte udfyldes af et beredvilligt publikum der allerede kender svarene.
Det er de små ting der…

Den amerikanske goth version af Pippi Langstrømpe er sej, smuk og utroværdighed. Man har skruet ned for Lisbeth Salanders (Rooney Mara) autistiske adfærd og afvisende facon, mens man visuelt altså har bibeholdt attituden. Hvilket fortsat klæder hende og nu også den muskuløse version af journalisten Mikael Blomkvist (Daniel Craig), der desværre fremstår som en overfladisk mand uden holdepunkter privat og professionelt. Til gengæld er jeg vild med Vanger familien der besidder en masse særlinge og intelligente vildskud, især den hjertevarme Christopher Plummer i rollen som Henrik Vanger løfter oplevelsen.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005 Vi havner på fire stjerner af flere grunde. Dels er den flotte overflade og til tider imponerende lydkulisse en fed oplevelse. Dels placerer filmen sig langt over gennemsnittet indenfor moderne thrillers og krimifilm, mens den omvendt mangler substans og kant for at løfte sig langt over masserne. Fans vil utvivlsomt bruge tid på sammenligningen og mange vil sikkert fortryde indkøb af blu ray udgaven af den svenske version. Har du aldrig set eller læst ”Mænd der hader kvinder” bør du nok bevæbne dig med lidt tålmodighed og tilgivelse, men filmen er altså det hele værd.

Filmen har premiere d.d. landet over og Disney har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Spileltid 158 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.