Blix15

Fanget mellem egne minder og omverdens forventninger udlever den hjemvendte Karen Blixen (Karen-Lise Mynster) et skyggespil med fortidens spøgelser og store ord. For frarøvet sin ungdom, ynde og livs kærlighed bekæmpes ensomheden nu via unge håbefulde mandlige kunstnere. Der let lader sig besnære, lokke og manipulere af den karismatiske verdensforfatter. Hvorfor det ikke overrasker omgangskredsen da den succesfulde digterdebutant Thorkild Bjørnvig (Pilou Asbæk) pludselig tilbydes plads i Blixens hjerte og hjem.

Blix9

Thorkilds faste krop og uskyldige tilgang til livet udgør sikkert den første fascination, men teaterstykkets kærlighedsdrama mellem de to forfattere finder sin energi i deres kunstneriske sammenstød. Den ulige begyndelse domineres totalt af Karen Blixen, der griber enhver chance for at forme, påvirke og guide hendes unge protege. Bevæggrundene virker selviske men det er tydeligt Thorkild suger til sig fra alle hylder. Det uundgåelige sammenstød mellem Blixens rekonstruktion og Thorkilds opdagelse udfoldes fuldt ud i stykkets anden del, hvor fortællingen virkelig besnærer sit publikum.

Blix6

Karen-Lise Mynster leverer en stærk og kraftfuld præstation som en sårbar kvinde fanget bag den usårlige maske Karen Blixen. Det er hendes kærlighedssavn vi føler, det er hendes tragiske historie vi ynker, det er hende vi følger. Hvilket er noget af en bedrift for en historie der har den unge digter Thorkild som hovedperson. Desværre finder jeg kærlighedsforviklingerne banale og magtkampene er efter min mening alt for korte. Krebs får ganske fermt fremvist Blixens dominans ved at reducere Thorkilds fortid til fodnoter og lade digteren forblive helt ubetydelig i hendes selskab. Selvfølgelig er dette ikke en art dokumentarisk teater eller fakta mættet drama, men fortolkningen virker både oplagt og overbevisende.

Scenografien formår mere end blot at understøtte handlingen, den former hele min oplevelse af Baronessen. Således dybde tilbydes når nødvendigt, skyggesider kan findes over alt og mystik om ethvert hjørne. Mine fire stjerner fordeles derfor ligeligt mellem scenografen Stine Martinsen, manuskriptforfatteren Thor Bjørn Krebs og Karen-Lise Mynster.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

Forestillingen blev overværet d. 15/12 ved Folketeateret. . Hvor du kan se selvsamme frem til d. 28. januar 2012. Instruktion: Søren Iversen. Scenografi: Stine Martinsen. Medvirkende: Karen-Lise Mynster, Pilou Asbæk og Sofia Nolsøe. Foto Thomas Petri.