De fiktive krimiverdener Karin Slaughter har skabt omkring henholdsvis Will Trent og Sara Linton er ikke blot selvstændige små universer, men skal i ligeså høj grad forstås som en forlængelse af hovedpersonerne selv. Deres hemmeligheder og personlige nederlag kendes kun af et fåtal i bøgerne, men udstilles gentagende gange af forfatteren via indirekte hentydninger i miljøet omkring Will og Sara. Hvorfor Karin Slaughter altså ikke blot sammenfletter to forskellige krimiserier når hun lader Sara og Will køre parløb i bøgernes verden, men tvinges til at opfinde en hel ny begrebsverden der kan rumme dem begge.

Et umage par
Hvor Trent er en ordblind metroseksuel kæmpe med barndomstraumer og ar på kroppen, er Sara den oplagte men uforløste husmoder hvis personlige traumer alle kredser om kernefamilie som ideal. Hvorfor det selvfølgelig har det virket oplagt for Karin selv at lade disse to lidelsesfulde mennesker søge hinandens kærlighed, således de forfatterpåførte “sår” heles i fællesskab.

Will og Sara del to
Sådanne kunstfærdige greb kender de fleste af os fra TV seriernes verden, hvor gæstebesøg og udbryder stjerner ofte får tilpasset handlingen efter markedets lukrative vilkår. Det er dog ikke noget jeg ofte støder på i bøgernes verden, men Karin Slaughter formår ganske professionelt at sælge makkerparret Sara og Will ved først at føre dem sammen (Genesis), dernæst præsentere dem individuelt i hinandens miljøer (Brudt og Dybt Fald). Bogen ”Brudt” er således introduktionen af Will Trenton til Sara Lintons fans og begrebsverden. Hvorfor handlingen logisk nok er flyttet til Saras lille hyggelige barndomslandsby, der hvor hun udlevede den amerikanske drøm på godt og ondt, lige indtil forfatteren Karin SLaughter skrev hendes mand ud af glansbilledet og tvang Sara ud i verden.

Middelklassens beskidte vasketøj
Inkompetent politiarbejde får Sara Linton til at tilkalde assistance fra Atlanta, hvorfor Will Trents ferie selvfølgelig afbrydes af Amanda og derpå udskiftes med en omgang landsbymord indpakket i et net af løgne. For den lokale politistyrke tilgiver sjældent og glemmer aldrig, men desværre operer de ikke længere på den rigtige side af loven. Hvorfor Will hurtig får stødt alle de forkerte mennesker og opsnuset alt det ingen ønsker at tale om. Sara selv er i følelsesmæssig ubalance da det hele udspiller sig på hendes drømmes kirkegård, der hvor alt indeholder smertefulde minder og uindfriet løfter. Sammen søger de sandheden, tilgivelse og hinanden.

clip_image001 Selvom ingen kan være i tvivl om at Will fortjener kærlighed og Sara lykke, så bliver det alligevel for følsomt for mig. Det er muligt Sara kæmper med og mod omverdens urimelige krav til hende som perfekt kvinde, men det er nu sjovere at læse om sadistiske mordere og hensynsløse kællinger i Wills verden.  Sammensmeltningen mellem de to universer har dog ikke skabt urimelige problemer eller sat hovedpersonerne i urealistiske situationer, men jeg kan ikke forestille mig at de begge kan fylde lige meget frem over. Mit håb er selvfølgelig Will får et harmonisk familieliv via Sara, således at han fremover formår at bide fra sig når seriens øvrige kvinder forsøger at kastrer kæmpen med læseproblemerne.
Brudt” afvikles som en klassisk thriller, hvilket betyder du selv udfylder de blinde vinkler med vilde gæt og sindrige teorier, lige indtil forfatteren serverer den overraskende slutning tilsat lige dele motiv og forklaring. Det er vellykket, velskrevet og rutineret. Hvorfor jeg med god samvittighed kaster fire stjerner efter denne forstads krimi med de store følelser.

Brudt er udgivet af forlaget Hr. Ferdinand. Denne e-bog er læst på Sony 650, 355 sider, på dansk ved Henrik Enemark Sørensen. Ud over at leveringsventetiden er forkortet til ”Med det samme” med ebøger så sparer du en masse plads. Jeg ville også gerne kunne skrive du sparer en masse penge, men det danske bogmarkede har endnu ikke fundet formlen (det logiske svar er at E-bøger burde være billigere end tryk!) så se dig for. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.