Den seneste film i serien med Jack Sparrow i hovedrollen er hentet direkte fra den romantiske parallelverden, der hvor manglende deodorantbrug og tandbørstning blot øger ens personlige charme. Der, hvor alt kan dræbe dig, men sjældent gør det. Hvor det britiske imperium fortsat forsøger at holde fast i verdensorden alt imens konkurrenterne fra Holland og Spanien suger magt og indflydelse til sig. Der hvor pirater ikke er sultne somaliske fiskere, men mytiske mænd og kvinder med dystre hemmeligheder, blakket fortid og søde drømme om rigdomme.
Historien er en syndig sammenblanding af tidsperioder, vandrehistorier og diverse udbredte fordomme. Denne gang er det jagten på det evige liv der motiverer aktørerne, men som altid har de hver især deres skjulte dagsordener og præferencer. Men uanset om de kæmper for det evige liv, rigdom, guds kærlighed eller fars anerkendelse så er de bevæbnet med vilje, løgn og sværd.

Den til tider underholdende vrøvlehistorie har en del flotte action sekvenser hvis lækre billeder, flotte eksplosioner og perfekt timet sammenstød løfter oplevelsen – især kampen med havfruer er eminent! Mens kærlighedshistorien mellem Jack Sparrow (Johnny Depp) og Angelica Teach (Penélope Cruz) er trættende og til tider lige frem patetisk. Morskaben skal i stedet findes via filmens skurke Barbossa (Geoffrey Rush), Blackbeard (Ian McShane) og det britiske kongedømme.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image005Jeg var faktisk positiv overrasket da jeg så filmen i biograferne, ikke blot havde man formået at indarbejde flere sekvenser der udnyttede 3D effekterne fuldt ud, men hele film universet var blevet revitaliseret. Væk var den forkrampede kærlighedshistorie mellem elveren(ORLANDO BLOOM) og det fladbrystede pigebarn (KEIRA KNIGHTLEY). Tilbage var børnevenlige hyggelige versioner af piratverden. Desværre holder filmen ikke til et gensyn på hjemmets fladskærm, dels savnes 3D effekterne og dels er historien slet ikke god nok til en gentagelse.

Hvis du derimod har en flok rollinger i 9-12 års alderen, der endnu ikke har indtaget piratuniverset er denne film et godt sted at starte. Vurderingen havner på tre stjerner, idet denne tandløse spillefilm fungerer bedre som lang reklamefilm for forlystelsesparken end som selvstændig voksenunderholdning. Ekstramaterialet er for det meste spild af tid og der har endda sneget sig en enkelt programmeringsfejl ind på skiven således du kan ende med en kortanimation der looper i det uendelige (uden mulighed for at komme væk). De tre stjerner gives til gengæld for de flotte filmsekvenser, børnevenlige uhygge, flotte kostumer og Jack Sparrows visuelle udtryk.

Blu Ray filmen er udgivet af Disney der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Undertekster: DANSK, SVENSK, NORSK, FINSK, ENGELSK, ISLANDSK, SPANSK. Medvirkende: KEITH RICHARDSSTEPHEN GRAHAMASTRID BERGES-FRISBEYSAM CLAFLINKEVIN MCNALLYIAN MCSHANEGEOFFREY RUSHPENÉLOPE CRUZJOHNNY DEPP. Ekstra materiale: Kommentarspor af instructor Rob Marshall og Executive Producer John DeLuca (ingen undertekster). Bloopers Of The Caribbean. Lego® Pirates Of The Caribbean. Discover Blu-ray 3D™ With Timon & Pumbaa. Billede: 16:9 Widescreen, Widescreen (1.85:1), Anamorphic, HD 1080p. Spillefilmslængde er 136 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.