Ved at krydse den dystre stemning fra Blade Runner med kampteknikkerne fra asien og grundelementer fra forskellige westerns får man en slags retro science fiction film der ikke let lader sig placere i tid og sted.

Menneskeheden har efter en smertefuld sejr over vampyrerne forskanset sig i forskellige byborge omkranset af en apokalyptisk atomar ødemark. Men Mad Max landskabet gemmer på andet end vilde dyr og lovløse, dog forsøger mørkets skabninger efter bedste evne at holde lav profil og ingen ønsker alligevel at tro fjenden er tilbage. Ligeledes vil kirken på ingen måder vække folkets utryghed igen ved at gendanne dræberenheden af specialtrænet præster! Men snart indhenter virkeligheden dem alle og barske valg får igen betydningen: Liv eller Død.
De mange ekstra valg
På trods af min uvilje mod f.eks. 3D brillen til brug i hjemmet, så er det ikke alle nyskridt der undgås blandt de fire vægge. Hvorfor min blu ray afspiller selvfølgelig kan finde vej til internettet. Hvilket desværre endnu ikke har vist sig særlig funktionelt idet filmproducenter ikke just bobler over med gode ideer til funktionen ”BD Live” og mange producenter har helt fravalgt valgmuligheden. Sony har dog siden 2008 udgivet alle deres Blu Ray udgivelser med ”BD Live” og formår da også at reklamere vidt og bredt for deres produkter via denne kanal.
Med Priest har man taget skridtet videre og sammenkørt spillefilmen med ”MovieIQ+sync” hvilket bedst kan beskrives som manuel aktivering af IMDB info mens filmen kører. Så hvis du ikke kan lide at bruge din smart phone, tablet eller spørge din sidemand om råd alt imens I ser actionfilm kan du nu trykke på ”ok” tasten og få alle de relevante data i de pågældende scene. Jeg vil ikke afvise at funktionen kan være brugbar for nogle, jeg selv savner den når kanalsurfing hiver mig rundt på musikvideoer, gamle film eller udenlandske kanaler. Det kan jo altid give hovedbrud når man ikke lige kan sætte navn på ”ham der… du ved, der var med i den der…som var berømt for det der… hvad er det nu han hedder….”

clip_image001Da denne omgang ramasjang af en spillefilm gik i de store sale blev den tilbudt i 3D, og det er let at se hvilke scener der var tiltænkt den ekstra dimension. Men upåagtet den flade visuelle oplevelse på husalteret så er der vitterlig mange visuelle lækkerier at finde på udgivelsen. Desværre er det hele sølet til i nonsens, mærkværdige deduktioner og en del elendigt skuespil.

Jeg er dog alligevel ganske vild med udgivelsen og kaster hele tre stjerner efter denne intetsigende actionfilm der hamrer endnu et søm i Paul Bettany fantastiske skuespils talent. Således det i dag er lige så svært for mig at forsvare Bettanys evner som Nicholas Cage talent. Hvilket jeg dog fortsat gør.

Grunden til den uhørte høje vurdering skyldes tre simple ting. For det første formår filmskaberne at opbygge et selvstændigt fremtids science fiction scenarie der både pirrer din nysgerrighed og virker som den perfekte tegneseriekulisse. Derpå afvikles diverse action brag og slåskampe så man ønsker sig det var et computerspil, mens den sidste stjerne gives for den manglende romantik. For det er helt i orden at præster længes efter kærlighed eller kender til smerten ved knust hjerte, men der er ingen plads til erotik, romantik eller sovekammerøjne når vampyrer og deres håndlangere skal nedkæmpes.

Filmen er udgivet af SONY der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Medvirkende: Paul Bettany, Cam Gigandet, Maggie Q, Lily Collins, Christopher Plummer. Den samlede spilletid er 87 minutter. Lydsporet er imponerende på engelsk i 5.1 DTS-HD mens mængden af sprog (dansk/finsk/norsk/svensk/engelsk/italiensk/tyrkisk/tysk) understreger konkurrenternes mangler. Desværre er ekstramaterialet kun tekstet på engelsk, italiensk og tysk. Derudover indeholde filmen er serie fraklippede scener som løfter oplevelsen en anelse og enkelte kortfilm målrettet de der savner teknisk viden om tilblivelsen af Priest.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.