fronta
3 er en intelligent lille spillefilm med dybde, bid og overskud. Den formår at behandle meningen med livet så underholdende, respektløst og interessant at du som tilskuer ikke kan undgå at reflektere over verden omkring dig. Hvilket slet ikke er nogen lille bedrift. Heldigvis er det hele indpakket i skæv humor, liderlighed og skøre tilfælde der både formår at sælge filmens budskab og slører dens katolske grundkerne.
front1
Vores hovedpersoner er den uhellige trio, som filmen vrider og kaster rundt i historien indtil de endelig lytter til universet omkring dem og lader kærligheden flyde og den dogmatiske opfattelse af biologien fordampe. Vi starter med et klassisk venstrefløjs kærestepar Hanna (Sophie Rois) og Simon (Sebastian Schipper) fra Berlin, der er efter en livstid sammen som intellektuelle nu er indkapslet i de rigtige meninger, omgangskredse og miljøer. Til gengæld er deres forhold dog strandet og kærlighed størknet. Men så sætter en serie udefrakommende katastrofer gang i hele kredsløbet igen og snart sprudler de begge af lykke og energi. Den oplagte katastrofe deres personlige valg vil medføre virker åbenbart fjernt for karaktererne selv, hvorfor vi som publikummer på sidelinjen blot kan krumme tæerne og krydse fingrene alt imens vi forsøger at nyde historiens udvikling.
front3
clip_image001Instruktøren benytter sig af en serie vellykkede greb og grafiske løsninger i denne film, hvilket både giver historien et eventyrligt skær og samtidig forløses flere følelsesmæssige svære scener mere nænsomt takket være disse tekniske valg. Især Simon's mors (Angela Winkleri) dødsscene forvaltes med følsom humor og kærlighed. Men upåagtet de vanvittige forviklinger, grafiske løsninger, religiøse under- og overtoner så ligner filmen altså en socialrealistisk historie fra 70erne om parforholdets problemer og hjertets genvordigheder. Heldigvis vil Tom Tykwer (skaberen af bl.a. en af de bedste tyske spillefilm nogensinde ”Run Lola Run” ) mere end det og skubber derfor hovedpersonerne ud over kanten og nedbryde de velkendte rammer for genren, for at lade det hele eksplodere i velvillig og eftertænksom livsglæde, med den altid lystfulde Adam (Devid Striesow) som den store forløser og naturlige centrum. Hvilket er den direkte årsag til mine fire stjerner. Så hvis vintervejr knuger, parforholdet står stille eller du savner en filmoplevelse med indhold så er dette filmen for dig.

Filmen har premiere d.d. i udvalgte biografer landet over. Øst for paradis har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.