image001

Det hænder at jeg udsætter mig selv for absurd teater og voldsom moderne installationskunst, men intet overgår alligevel denne moderne opera hvis visuelle udtryk er en krydsning mellem manga tegninger og nutidig skandinavisk arkitektur. Selvfølgelig er det lidt spøjst at iagttage lettere der synger japansk på den danske national scene, og om det er et udtryk for globaliserings mange effekter eller blot et udtryk for hvor ambitiøst man er i Letland, ved jeg ikke.

War Sum Up – en Manga opera om Krigens Væsen

12 sangere og et lysdesign, der giver en stærk visuel oplevelse af krigens væsen. Mød Krigeren, Spionen og Soldaten og følg deres transformation i en verden af kamp og død, lys og mørke. Fra menneske til maskine og videre til statue, spøgelse og fantasy heltinde. Tre forskellige historier om forherligelse og forbandelse ved krig, sammenflettet via den kyndige gamemaster i gult.

Men selv om det var ufattelig fascinerende og teknisk fantastisk, så blev jeg ikke bevæget af historien. For selv med detaljeret mangaviden, forståelse for farvernes symbolske betydning i Japan og et intenst fokus aflurede jeg ikke historiens dybder. Hvorfor operaen for mig aldrig blev til andet end en aparte kulturel oplevelse hvis kantede udtryk fangede min interesse, men ikke udløste nogen glæde. Det meningsløse ved krig blev dog hamret hjem med kyndig hånd og de forskellige karakterer fremstod også visuelt imponerende. Jeg må derfor erkende at vurderingen på kun tre stjerner ganske givet er uretfærdig, jeg vil dog til enhver tid anbefale forestillingen, for uanset hvor lidt man forstår, så er det virkelig en fornøjelse for sanserne.

- Et sysnpunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

Operaen blev overværet den 11. november ved Det Kongelige Teater  Skabt af Latvian National Opera Riga – Letland. Forestillingen er på japansk med overtekster på engelsk. 80 minutter. Instrueret af Kirsten Dehlholm. Musikken til forestillingen er skabt af det engelske art-rockband The Irrepressibles. Vokalensemble: Letlands Radiokor. Dirigent: Kaspars Putnins, Sigvards KlavaKoncept Willie Flindt, Kirsten Dehlholm. Lysdesign: Jesper Kongshaug. Kostumer: Henrik Vibskov.