Pic_22_7_2011_6_19_gumbas_b
Rytteriet er mere underholdende end morsomt, og ofte opstår komikken først når situationerne bliver absurde eller forrykte. Desværre kræver det tålmodighed og tilgivelse at finde ind til disse grovkornede guldkorn som Rytteriet vitterlig indeholder.

Selvfølgelig er det et spørgsmål om smag, erfaring og humør om du griner med, ad eller til denne omgang TV-satire for voksne. Jeg selv kedede mig bravt gennem store dele af udgivelsen men nød hele tiden den professionelle indpakning og konsekvente visuelle form serien har. Hvor det hele vitterlig fremstår gennemført og gennemtænkt, om det er tilfældet aner jeg desværre ikke.
Pic_22_7_2011_6_10_dialekt_service
DVD udgivelsen indeholder 11 Tv afsnit hvoraf det sidste er et Nytårsspeciale. Hvert eneste afsnit består af en række monologer og sketches fremført af en serie fiktive karakterer der går igen gennem hele universet. Men uanset om du kun kender programmet fra gæsteoptræden, radioprogrammer eller nettet så er Martin Buch og Rasmus Botoft formidlerne og omdrejningspunktet.

Det er dog Bodil Jørgensen og Nis Bank-Mikkelsen der får mig til at grine mest. Bodil er et fund til rollen som sprogkilden fra Sønderjylland og fantastisk som moderen uden forståelse for grænser. Jeg kan ikke længere se på Nis Bank-Mikkelsen uden at tilføje et absurd lydspor. Men Botoft ramte heldigvis også rent flere gange gennem de 4½ time satire og jeg nød især Gumbasmandens syn på Belgien og snobbens Paul ærlige udmelding om, at han kun kan se forskel på Afrikanere og Polakker alle andre fattige ligner hinanden.
Pic_22_7_2011_6_23_Medina 2
clip_image001Strukturen er velkendt fra alverdens vestlige satire shows men Rytteriet forsøger bl.a. at skabe komik via gentagelser, oplagte pointer og lystbetonede dialoger. Velkendte sikre rammer udsættes ofte for makkerparrets perverse morsomheder, det fungerer dog som oftest bedst når de to ikke er direkte modspil med hinanden. Martin Buch er f.eks. herlig som den lille provinsdreng Jens med de lumre drømme om et stripper liv, mens han ikke formår at forløse sine sangkarakterer når de udsættes for Botofts version af en 70er musikproducer. Mine tre stjerner gives for de grin udgivelsen indeholder, for det professionelle arbejde den er sølet til i og så Bodil Jørgensen og Nis Bank-Mikkelsen vellykkede figurer.

Af Thor Kristjan Kidmose. http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(iframe)g(17572114)a(1913579)
Udgivelsen har ikke noget klassisk ekstra materiale men Nytårsafsnittet må anses som en bonus. Der er af uvisse årsager ingen undertekster på noget sprog og man må igen græmme sig med alle hørehæmmet danskere. Udgivet af Nordisk film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen Rolleliste: Martin Buch, Rasmus Botoft, Nis Bank Mikkelsen, Bodil Jørgensen, Lisbeth Wulff, Henrik Balling, Marie Key.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.