630 (1)
Når kultur indtages med publikum i kravlealderen er du aldrig i tvivl om hvad de kan lide eller synes er sært, og alle elskede de Flemming Bang i rollen som den oversete dreng Erik. Iført alderskorrekt tøj blev mimikken og sætningerne også leveret med overbevisning og indlevelse.

Historien i grove træk
Forældrene er konstant for sent på den og uanset hvor hårdt de prøver så indhenter de aldrig den tabte tid. Heldigvis har Erik en allerbedste ven til at dele ensomheden med. Desværre ved Erik ikke rigtig hvem han er, eller hvordan han ser ud. Det eneste han ved er at vennen bor i Det Underste Land. Forældrene har selvfølgelig ikke tid til den slags vrøvl og de gamle onkler vil hellere have middagslur end tage på eventyr. Hvorfor Erik på egen hånd begiver sig ud på den farlige rejse efter sin bedste ven.

Detaljerne
Uanset hvordan man vender og drejer ideen om brugen af en bevinget ål som ledestjerne for ensomme drenge, så finder jeg det sært. Mens jeg er vild med voksne der iklæder sig store urskiver som var de rygsække. Alle børn har tilbragt evigheder fanget med gamle mennesker der hellere vil sove end lege, en stemning Anne Dalsgaard og Birgitte Prins formår at skabe med utrolige få virkemidler. Hvorfor de er udstyret med rottehaler kan jeg dog ikke gennemskue.
676
clip_image001Selvom Teater Hund denne gang har nedtonet abstraktionerne og har indpakket moralerne i mere børnevenlig symbolik så er jeg fortsat ikke en fan. Slutningen lånes fra Line Knutzons ”Den Luft Andre Indånder”, mens forhistorien består af vellykkede ideer a la Wikke og Rasmussen og fortællingsmæssige blindgyder. Børn vil uden tvivl tage Flemming til sig og more sig over de to gamle rotter, alt imens ideen om Det Underste Land ikke vil give megen mening. Jeg var dog denne gang langt bedre underholdt af forestillingen, men vurderingen havner alligevel kun på tre stjerner, grundet den manglende succes med at tilpasse de mange ideer med hinanden og hovedhistorien.

Forestillingen blev overværet ved Anemone Teatret d. 9. november. Manuskript og instruktion: Methe Bendix. Medvirkende: Anne Dalsgaard, Birgitte Prins, Flemming Bang. Scenografi og kostumer: Julie Kyhl. Komponist: Claus Carlsen. Lysdesign: Sonja Lea. Lydteknik: Erik Christoffersen. Afvikling: Jonas Møller Andersen. Foto copyright Teater Hund. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.