_AU_5094
På trods af det faktum firserne var et årti hærget af filmisk katastrofer, kold krig og garderobefejlskud så flyder butikker, biografer og dagens modebillede over med kopier fra netop denne periode. Det er dog ikke så ofte et dansk teater vælger at opsætte deres version af en amerikansk spillefilm fra 1988. Hvilket nok er meget heldigt. For ikke blot rummer firserne et ulækkert menneskesyn og skræmmende verdensbillede, det var også perioden hvor kunstneriske udfoldelser udelukkende blev styret efter en plat jagt på profit.
_AU_5653
Der er dog intet plat ved forestillingen Rain Man men den savner nærvær, nerve og samtidig er den frygtelig begrænset af spillefilmens forlæg. Scenens minimalistiske udtryk hjælper ej heller på oplevelsen. For selvom teaterstykket ikke forsøger at konkurrere med Blu Ray udgaven så bliver man hurtig i tvivl om formålet med de mange grå flader.

Rolf Hansen rammer i rollen som Charlie flere gange velkendte monologbider så rent at man bliver imponeret. Men hvorfor karakteren Charlie helt åbenlyst er formet over Tom Cruise når ingen andre i forestillingen forsøger at være kopier af filmen forstår jeg ikke. Jeg synes Henrik Birch er en god skuespiller der formår at ramme verdens skæve eksistenser med følsomhed og eftertanke. Birch er også troværdig som autisten Rain Man i store dele af stykket, men flere vigtige scener forplumres dramatisk fordi autistisk autisme vægtes højere end de iscenesatte følsomme scener!

_AU_5309
clip_image001 Teaterversion af Rain Man er fortsat en rørende kærlighedshistorie mellem de to forældreløse brødre Charlie og Raymond, der på en fælles rejse gennem Amerika finder hinanden på tværs af kynisme og autisme. Desværre forløser teaterudgaven ikke filmens bedste scener og hvorfor man ønsker denne opsætning er mig ganske uklar. Hvis man blot fandt Rain Man interessant og gerne vil forfølge historiens bæreevene på de skrå brædder er resultatet nemlig skuffende. Har man ikke set filmen vil den banale historie virke irriterende, elsker man filmen vil stykket irritere og ønsker man blot en god oplevelse er det ikke her man skal lede. Hvorfor stjerneregnen begrænses til tre stykker.

Forestillingen blev overværet d. 17. oktober ved Folketeateret og her på turne i Danmark frem til 28. november. Øvrige medvirkende er Julie Agnete Vang, Niels Weyde, Henrik Petersen og Anne Karina Nikolajsen. Michael Moritzen har oversat historien og instrueret stykket. Jesper Corneliussen har skabt scenografien. Foto: Morten Fauerby. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.