Pic_6_6_2011_36_17_Bz-1104
Upåagtet de stålhårde mavemuskler og store hundehvalp øjne så forbinder jeg først og fremmest Jason Statham med whisky reklamer. Ikke fordi jeg kender til nogen der benytter sig af manden, jeg synes blot stemmen ville være den perfekte ledsager til de vellagret gyldne dråber der har en svag røget smag.
Men selv om der både er dybde, kraft og sødme i Stathams røst så siger han absolut ikke noget fornuftigt i denne spillefilm. Selvfølgelig sker det sjældent i denne type >ensom hævner action brag<, men det er dog rigtig slemt i Blitz. Der virker som en uendelig lang pilot for en britisk TV serie der gerne ville sælges på det amerikanske marked, men i bestræbelserne glemmer indhold, omtanke og formål.
Pic_6_6_2011_35_41_Bz-91
Iklædt en bedstefar cardigan og dybe panderykker basker Statham sig gennem livet og Londons underverden, i rollen som britisk politibetjent. Resultatet er ganske forudsigeligt og det klæder faktisk neandertalmanden, men bibringer intet positivt til handlingen. Der kan nedkoges til en dødskamp mellem to psykopater, hvor den ene er en arbejdsløs taber uden formål i og med livet og den anden er et røvhul iklædt et politiskilt.
Pic_6_6_2011_36_22_Bz-1194
Skurken gennemtænker få ting, men formår alligevel at myrde en del betjente. Helten tænker aldrig, men har til gengæld loven på sin side. Sammenstødet er klassisk alt imens opbygningen er langsommelig og slutning forudsigelig. Filmens positive overraskelse er derfor detaljerne, åbningsscenen og mandschauvinismen. Men på trods af de maleriske typer der beboer Englands almen boliger i denne film og de gammeltestamentlige kønsroller den hylder, så havner vurderingen alligevel kun på to stjerner. Hvilket ikke skyldes genren eller historieskabelonen den bruger, men udelukkende filmens manglende kreativitet, kvalitet og overskud. clip_image001

Filmen er udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. De 93 minutter har intet ekstra materiale men kommer i stedet med undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Lydsporet kan afvikles i DTS kvalitet og dolby digital 5.1. Øvrige skuespillere: Luke Evans:: Paddy Considine:: Aidan Gillen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.