84480
Dette er uden tvivl efterårets helt store teateroverraskelse, der både fornøjede min indre filmanmelder og fornyede min glæde til magien på de skrå brædder. I en verden af illusioner kan det ofte være svært at finde ægte talent, men Vielfalt funkler så klart at det må være guld.

Stykket fremstår som et velsignet og vellykket kryds mellem historien i David Lynch’ hjernevridende storfilm Mulholland Drive og så iderigt gadeteater, indsat i begrebsverden fra Terry Gilliams flotte film The Imaginarium of Doctor Parnassus .

Du tilbydes absolut ingen forklaringer og ordene er få, men alle er de på hollandsk, historien er dog lige til, alt imens betydningen må fortabe sig individuelt. Vores hovedperson (Jakop Ahlbom) mister kontakten til virkeligheden og kæresten, da de begge tilfældigvis udvælges som forsøgskaniner blandt aftens publikum af den karismatiske tryllekunster (Reinier Schimmel). Vi følger helten om bag scenetæppet, hvor alt virker bekendt, men alligevel fremstår uvirkeligt. Vores helt griber her enhver chance for mening og flugt, men i en verden hvor intet er hvad det giver sig ud for, er det rigtig svært at finde udgangen. Desperationen tiltager for hvert forfejlet redningsforsøg, men på intet tidspunkt stopper han i jagten på kæresten.

85550

clip_image001 Tempoet tiltager gennem hele stykket og du indfanges let af fortællingens kraftige spiral, men det har aldrig været sjovere at følge med ned i kaninhullet. Jakop Ahlbom teaterstykke bobler af fortælleglæde og absurd komik. Scenen befolkes og affolkes i et væk via sirlige skjulte faldlemme og skjulte udgange i paneler og møbler. Skuespillerne forsvinder gennem fjernsyn, sofa og håndvask, mens ildspåsættelserne ikke begrænses til kun kulisserne. Du sluger hvert eneste trick råt og ved du bliver forført af en dramatiker med det store overblik og sans for illusioner. Jeg var vanvittig godt underholdt og kunne sagtens se teaterstykket Vielfalt hver eneste fredag aften resten af året, uden det vil mindske min glæde det mindste. Reinier Schimmel imponerer med sin fysik og timing, mens Jakop Ahlbom selv suger din sympati fra første færd. Kvinderne på scenen skifter ubesværet mellem hinandens rollerne, men fremstår som oftest som livsfarlige sirener der lokker mænd på afveje for deres egen fornøjelse skyld. Hvis dette er et udtryk for kvaliteten af hollandsk teater, opfordrer jeg alle scener til at importere dramatik fra landet med de mange vindmøller.

Stykket blev overværet ved Baltoppen i Ballerup fredag d. 7. oktober. Du har mulighed for at fange stykket i Aalborg d. 13 og 14. oktober ved Nordkraft Teater, men var verden retfærdig ville stykket blive opsnappet til permanent fremvisning ved et dansk teater. Øvrige skuespillere: Gwen Langenberg, Sofieke de Kater, Inez Almeida, Anna van Balen, Esther Eenstroom og Judith Hazeleger. Koncept og instruktion: Jakop Ahlbom. Instuktørassistent og dramturgi: Jeroen van der Berg. Scenografi: Daniël Ament. Kostumer: Susann Rittermann. Lyddesign: Wim Conradi. Teknikere: Colin Kassies, Dirk Houthoff og Gert-Jan van de GeerKonsulent, illusioner og magi: Woedy Woet. Associate producer Atelier Hotel Pro Forma.Foto: Arjan Benning.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.