i-am-number-four-new-imagse-2
Deres egen planet er for længst pulveriseret men alligevel forsøger de at beskytte Jorden mod de intergalaktiske skurke hvis ressourceappetit kun overgås af deres ondskab. Vores hovedperson er det fjerde vidunderbarn fra den glemte og udslettede civilisation. Han ved knap nok hvem, hvor eller hvorfor men tvivler ikke et sekund da skæbnen banker på hans dør.

Vores udvalgte vidunder dreng kæmper hver eneste dag for at passe ind blandt amerikanske teenagere, mens privatlivet overvåges af en kriger fra hjemplaneten.
i-am-number-four
Hormonerne buldrer i knægten men oprøret når ikke noget klimaks før krigeren er død og universets onde væsener jager ham. Flankeret af skolens nørd (Callan McAuliffe) og lokale skønhed (Dianna Agron) forsøger han både at finde sin egen plads i verden og redde den i forbifarten. Skjulte evner bliver opdaget og personlige ofre gjort, ,men alligevel virker opgaven umulig.
i-am-number-four-movie-3

D.J. Caruso har tidligere instrueret vellykkede science fiction film, dette er ikke en af dem, men filmens flade fornemmelse skyldes hovedsagligt Alex Pettyfer i hovedrollen som John Smith. For det er tydeligt Alex bruger tid på mavemuskler og overarme fremfor skuespil. Tøjet sidder perfekt og håret er altid kækt. Mens replikkerne godt nok matcher hans døde blik så efterlader de dig selv helt ligeglad. Stilmæssigt minder han derfor han om Keanue Reeves! Timothy Olyphant har til gengæld pondus i både fysik og udtryk, men rollen som den strikse kriger Henri giver ikke Timothy megen plads eller mulighed til at udvikle dette. Til dels fordi dette er en ungdomsfilm og til dels fordi rollen ikke giver megen mening hvorfor det er meget belejligt figureren hurtig dræbes. Kønne, veltrænede Teresa Palmer er som ”Nr 6” perfekt til en tv serie som “Buffy” – mens hendes overdrevne onliners falder helt til jorden i denne film.
i_am_number_four_23
clip_image001Det er altid let at finde svagheder i amerikanske ungdomsfilm, science fiction og actionbrag. Hvorfor jeg i stedet vil starte med at udpege de gode elementer i filmen ”I Am Number Four”, der netop forsøger at blande de tre genre. Hybriden er visuel flot, med en forhistorie som de bedste science fiction film er lavet af, action scenerne er velkomponeret og varieret. Men desværre er det sjældent nok at skabe flotte monstre, afvikle store eksplosioner professionelt, eller fremvise en smuk kvinde i stramt tøj. Selvfølgelig virkede dette i 80erne og mange andre benytter sig da også fortsat af formlen, dog uden held. De to stjerner gives fordi historien er noget vrøvl, ungdomsproblemerne noget ævl, hovedpersonerne stærkt utroværdige og filmen er fyldt med film klicher jeg allerede troet var afgået med døden. Den oplagte efterfølger håber jeg dør et sted i manuskriptprocessen eller når penge skal rejses til projektet. Filmen er målrettet actionfans der ikke ved bedre, eller ligefrem synes Transformer filmene er gode.

Filmen er udgivet af Dreamworks der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Der findes undertekster på dansk, nors, svensk, finsk, engelsk, tysk og det eksotiske sprog islandsk. Lydsporet findes endda på engelsk, fransk og tysk. Samlet spileltid er 109 minutter. Ekstra materialet består af en kortfilm om filmens kvindelig actionhelt og en serie kedelige fraklap. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.