Maria Lucia med ensemble
Sugar er én omgang medrivende uforpligtende musicalunderholdning, hvor mændene vil forelske sig i Maria Lucia Heiberg Rosenberg, og kvinderne drømme om at være hende. Sangene sidder lige i skabet og dansetrinnene varieres kyndigt, alt imens vi alle lokkes med på den velkendte historie om kærlighed. Det er trygt, sjovt og harmløst. Velkommen i Folketeatret

Det korte oprids
Da underverden vil dem til livs, barberes benene glatte og flugtens tages via et kvindeband på turne. Omgivet af letpåklædte skønheder forsøger vores uheldige helte Joe (Karsten Jansfort) og Jerry (Kristian Boland) at holde deres identitet skjult og bukser lukket. Men Joe mister sit hjerte til forsangeren Sugar (Maria Lucia Heiberg Rosenberg) og alt kompliceres endnu mere. Kærlighedshistorien er i fokus, mens den amerikanske depression udgør baggrunden. Tidsrejsen er nostalgisk og urealistisk, men ganske tro mod filmens stil og tone. De uforpligtende sange matcher fint historien og det letbenet drama afvikles ubesværet .
Kristian Boland og Troels II Mundk
Jeg var lidt betænkelig ved overgangen fra film til de skrå brædder. Det lykkes dog over al forventning og hurtig er Some Like It Hot helt slugt af Sugar forestillingen. Der indeholder alt hvad man forventer af en musical der udfolder sin historie i den amerikanske showbusiness. Glitter, nedringet kjoler og store ord om kærlighed fylder de stille stunder, mens humoren samler historien mellem musiknumrene. Det er ganske simpelt og en klassik tilgang, men øvelsen lykkes over al forventning. De mange sceneskift sker smertefrit og opfindsomt.
Karsten Jansfort og Maria Lucia

clip_image001Maria Lucia Heiberg Rosenberg er ikke blot forførende smuk og velsyngende. Hun rammer datidens idol og kvindeideal Marilyn Monroe perfekt, men formår alligevel at gøre rollen til sin egen. Desværre tror jeg ikke på kærlighedshistorien mellem Sugar og Joe, men det skyldes på ingen måde Sugar selv. Tiden var en anden og kvindesynet derfor forældet, mærkværdigt nok drikker de fleste, men kun skurken med maskingeværet ryger. Jeg var virkelig underholdt og som musical var oplevelsen perfekt. Mine fem stjerner gives  for Rosenbergs indsats, kærlighedshistorien mellem Daphne (Kristian Boland) og Osgood (Troels II Munk) og den geniale scenografi skabt af Rikke Juellund. Så har du brug for at drømme eller elsker du blot musicals, så kan du trygt kaste sparepengene efter ”Sugar” ved Folketeateret.

Instruktion: Kenneth Kreutzmann. Koreografi: Brigitte Næss-Schmidt. Kapelmester: Stig Christensen. Oversættelse: Jesper Kjær. Lysdesign: Lars Schou. Lyddesign: Steen Larsen. Stig spiller selv keyboard, mens Jon Bruland spiller bas, Maj Berit Guassora spiller trompet, Marika Thinggaard Andersen Saxofon og Niels Ratzer spiller på trommer. Foto copyright Thomas Petri. Forestillingen blev overværet tirsdag d. 13. september ved Folketeateret. Hvor du kan se selvsamme show frem til d. 22. oktober 2011.
Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.