lcogsca
London Toast underholder lystigt det danske kabaretfolk i Tivoli hver eneste julesæson, men teatergruppen står dog bag andet end de kække jokes og engelske ordspil, der har gjort Crazy Christmas Cabaret så berømt. Lige nu kan du f.eks. se deres børnevenlige udgave af ”Lille Claus og Store Claus” i Tivoli. Der godt nok fremføres på dansk, men uden problemer lever op til teaterets afholdte stil.

De velkendte børnevenlige eventyr vi støder på i Disney landskabet bygger som oftest på blodige europæiske vandrehistorier, fyldt med grumme pointer og barske kendsgerninger. Selv H.C. Andersen forsøgte sig i den bloddryppende genre med eventyret ”Lille Claus og Store Claus” (1835) – der godt nok blev folkeeje grundet sin pointer frem for sin fortællerform. For danskere holder af eventyr hvor de små vakse snyder de store dumme, da vi gerne ynder at se os selv som sådan. Men lille Claus er ikke blot en snedig lille rad, han er direkte udspekuleret, ondskabsfuld og løgnagtig.
Store Claus og Lille Claus
Hvilket vi gerne tilgiver ham idet de der rammes af Claus’ durkdrevenhed alle fortjener straf. Historien fremføres ofte som en magtkamp mellem den mægtige, stærke og dumme store Claus mod den fattige, dovne men kvikke lille Claus. Hovedpersonen er dog altid den sympatiske spilopmager lille Claus, som ofte kommer i problemer grundet sine store mund, men ligeså tit reddes af sit kvikke hoved.

Den korte version af historien må være at store Claus dræber lille Claus eneste hest og derved fordømmer sig selv. For takket være sit kvikke hoved og respektløse tilgang til verden formår lille Claus både at snyde store Claus flere gange, og fremskaffe rigdom til sig selv, i en sådan grad ingen kan være tvivl om hvem der er den sande vinder i historien.

clip_image001Målgruppen er lige så let at styre som kviksand men skuespillerne formår alligevel at medrive børnene blandt publikum uden helt at miste kontrollen. Råbene ”Hyp, hyp alle mine heste” falder derfor højt og ofte i sikker forventning om ros. De få der skal guides med vognstænger tager det fint og stemningen er derfor hele tiden let og underholdene gennem hele stykket. De tre skuespillere er i rolle fra første færd og springer gerne mellem karakteren og funktionen uden helhedsindtrykket forandres. Her pjattes lystigt med barn og voksen mens uhygge opblødes og derpå afvikles med kant. Alle pigerne forstår til fulde hvorfor Anja Owe hele tiden vil være havfruen (og hun er også yndefuld i rollen) mens drengene synes teaterduoen Tom Jacobsen og Pierre Miehe-Renard er henholdsvis fræk og farlig. Mens vi alle uanset alder synes Lasse Lunderskov er fjollet. Nogle voksne vil sikkert mindes Teater Vestvolden med fryd, andre vil som jeg minde barndommens fjernsyn med Lunderskov, mens vi alle vil kunne forstå historien og finde noget at grine over. Hvilket jeg gerne kaster fire stjerner efter.

Instruktør: Vivienne McKee. Komponist: Jacob Groth. Scenograf: Kirsten Brink. London Tast Theatre har copyright på video og billede brugt i anmeldelsen. Du kan se forestillingen i Tivoli frem til den 21. september. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.