Eagle of the Ninth
The Eagle
er et tandløst actionbrag fra antikkens skattekammer af løgnehistorie og misforståelser. Fra den gang rigtige mænd gik i sandaler og børn måtte se slaver blive dræbt for sjov. Da ligestilling var et spørgsmål mellem nationer og ikke køn. Velkommen til antikken.

Et spørgsmål om ære

Når ære, ikke blot er et begreb, men noget virkeligt du lever og ånder for, så mister du let kontakten med den rationelle side af dig selv. Da vi her i vesten bruger energi på at placere skyld frem for at føle skam, som man gør i østen, kan du som taberens synd vitterlig arve skyld. Hvilket for vores muskuløse helt Marcus Aquila (Channing Tatum) i ”The Eagle” er noget af et kors at slæbe rundt på. For ikke blot døde faderen i tjeneste, han mistede også et helt regiment. Sønnen kæmper derfor dagligt for at genvinde familiens gode navn. Men mod koster dyrt, og da romerriget ikke ansætter invalide veteraner, svinder mulighederne hurtigt for Marcus, da militærkarrieren brat stopper. Løsningen, viser sig dog at være lige så banal, som den er dum. Marcus vil nemlig ene mand tage til fjendeland og finde ørnesymbolet fra det tabte 19. regiment. Hvorved familienavnet endegyldigt vil blive renset og Roms ære genoprettet.
Eagle of the Ninth
Fortiden er ikke hvad den har været
Det flyder med korrekte historiske detaljer og visdomsord, men som helhed fremstår filmen alligevel utroværdig. Dels er det svært at tage slutningen alvorligt og dels fremstår vores hovedperson som et tykhovedet brushoved der ville have fundet sin død langt tidligere, havde dette været en virkelig historie. Skuespillerlisten indeholder en del velkendte navne, men ingen er så store som Donald Sutherland, der dog hverken brænder gennem skærmen eller gør en forskel i film. Manuskriptet bygger på grundideen fra den britiske børnebog ”The Eagle of the Ninth" af Rosemary Sutcliff der har oplært generationer af engelske børn til at tro et regiment af romerske soldater forsvandt i Skotland. I dag tror man dog ikke længere dette er tilfældet, idet man bl.a. kan spore regimentets overflyttelse til Tyskland m.fl.. I fiktionens verden serveres tabet af den niende legion dog fortsat som sandhed, tilsat diverse krigsberetninger fra Romerrigets virkelig nederlag i den tyske skov Teutoburg , samt en masse filmfloskler jeg gerne havde været foruden.
Eagle of the Ninth

Ekstra Materiale og teknik

Billedesiden er til tider imponerende i HD og endnu en gang er blu ray udgaven hele fem minutter længere end DVD versionen. Jeg kan som så ofte før ikke gennemskue hvad der er lagt til eller trukket fra. Lydsporet er klart bedst i DTS versionen, mens dolby digital 5.1 er lidt skuffende. Selvom kilden burde være den samme. Undertekster tilbydes på dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk udanset hvilken udgave du ser. Der er intet ekstra materiale så er du nysgerrig efter romernes virke i Britannia anbefaler jeg klart alle bøger af ”Graham Webster” (ja, jeg læste engang historie på universitetetet).
Eagle of the Ninth
clip_image001 Vores kollektive uvidenhed består til dels af fragmenter fra Youtube, Wikipedia og forældet data fra skolebænken, og i særdeleshed af falsk viden fra fjernsyn og spillefilm. Da vi langt lettere husker komplekse problemstillinger hvis de tilsættes underlægningsmusik, følelser og nærbilleder. Denne film tilbyder dig en sådan omgang harmløs historieforfalskning tilsat lige netop disse ting. Men hvis du bare elsker antikken og er ligeglad med detaljerne, er der faktisk meget underholdning at hente her, men har du allerede problemer med at afkode hverdagen bør du springe filmen over. Hvis du til gengæld har vænnet dig til moderne actionfilm så føles tempoet dræbende. Filmens indledning er derfor klart fortællingens stærkeste led og den direkte årsag til vi kommer op på to stjerner.

af Thor Kristjan Kidmose.
Filmen er udgivet af Nordisk Film A/S. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen her.
Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.