Pic_6_6_2011_40_7_The_Company_Men_filmstill5
Når din verden styrter i grus fordi jobbet mistes, skyldes det ikke kun landets dårlige økonomi, men ligeså meget dig selv. For det er dig som har mistet fokus, overblik og følelse med alt hvad der er vigtigt. For jagten på rigdom må aldrig bliver til et mål i sig selv. Din selvrespekt må aldrig afhænge af hvad du ejer eller hvad du er værd. For hvis det er tilfældet, så har du allerede tabt. Det bare let at glemme sig selv når det økonomiske opsving river og flår i alt omkring dig. Dette er en historie om den ubehagelige landing efter luften går af pengeballonen.

Mobil, internet og ejendom
Årsagerne til økonomikollapset er mange og konsekvenserne er alle skræmmende. Vi lever dog fortsat i lappeløsningernes periode hvorfor omfanget endnu ikke klart, spekulanterne har selvfølgelig allerede kastet sig over nye markeder og fortjenester, mens vi som samfund er efterladt med de menneskelige rester fra storkapitalens hærgen.
Pic_6_6_2011_40_17_The_Company_Men_filmstill4
Rigmænd har alle dage været ligeglad med manden på gulvet, men i gamle dage var der en direkte sammenhæng mellem værdiforøgelsen af firmaet og dens produktion. Sidenhen blev pengemarkedet et komplekst og sårbart system der åd sine børn og altid krævede mere. Men det afskrækkede ikke horderne af unge mænd hvis selvtillid og ego næsten matcher deres kærlighed til penge. Dog har den nuværende økonomiske krise modbevist ideen om at hårdt arbejde altid vil blive belønnet.

Dette er en film om og til disse unge mænd. Mens budskabet om at den amerikanske drøm er slut er målrettet os alle. De mange muligheder og drømme der med et slag forsvandt da farmand blev offer for rationaliseringer på arbejdspladsen gør Ben Affleck til vores oplagte hovedperson, men det er tabet af trygheden som løber med opmærksomheden. Alle øvrige karakterer og sidehistorier i denne spillefilm underbygger blot hovedbudskabet om den tabte tryghed. Konsekvenserne er forskellige, men ingen efterlades upåvirket.

Pic_6_6_2011_40_24_The_Company_Men_filmstill3

clip_image001Det er åbenbart først når arbejdet mistes at det meningsløse ved systemet opdages, det er i hvert fald hvad man må formode, efter at have set filmen ”The Company Men”, der forsøger at skildre det amerikanske sammenbrud så det fænger. Desværre fremstår ingen af personerne særlige interessante og den amerikanske drøm blev allerede afviklet i 80erne, hvorfor jeg til tider kedede mig bravt gennem filmen. Der hverken er den første film om globaliseringens negative effekter eller den der giver det mest fintfølende portræt af de menneskelige konsekvenser. De tre stjerner gives dog for Kevin Costners personificering af arbejderen med hjertet på rette sted, smukke rationelle Maria Bello og en stille, men yderst effektfuld, Tommy Lee Jones. Se den hvis du har arbejde og penge i banken, men spring den over hvis terminen truer og de taler om effektiviseringer på din arbejdsplads.

Filmen er udgivet af Nordisk Film A/S. Der er intet ekstramateriale, mens de 100 minutter kommer med undertekster på dansk, norsk, svensk og finsk. Du kan ligeledes vælge om lydsporet skal afvikles via DTS eller dolby digital 5.1 (hvis i tvivl eller dit udstyr ikke er super nyt bør du vælge dolby digital). Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.