the_killing_s1_DVD_flatpack_salg
Med regnfulde Seattle som baggrund, og den lokal politiske valgkamp som avisfyld, følger vi perfektionisten Sarah Linden (Mireille Enos) og den gadekloge Stephen Holder (Joel Kinnaman) i deres kamp for at finde Rosies morder. Hvilket giver dig ni timers underholdningsdrama med både dybde og brede.

Den danske sendeflade er fyldt med succesfulde udenlandske TV serier der ofte har mere form end indhold. Hvor alverdens mordgåder og dramatiske højdepunkter serveres via kendte navne svøbt i lækre rober og design produkter.
ep3-sarah-linden-stephen-holder-2-in-skateboarding-park-looking-for-kris-echols1
Med et mysterieniveau der er tilpasset den moderne TV kikker afvikles der aldrig noget på skærmen du ikke kan forstå samtidig med SMS sendes og samtaler føres. De mange gentagelser og lette gåder forsøges kamufleret med effekter, klipning, temposkift og evig mistænkeliggørelse. De samme fortællermæssige kneb benytter man sig også af i tv serien ”The Killing – Who Killed Rosie Larsen” der alligevel virker ganske anderledes end hvad du ellers finder i tossekassen.
ep6-belko-royce-stan-larsen-tom-larsen-at-rosies-funeral
Tv serien føres frem via tre forskellige spor der krydser hinanden så mange gange du glemmer personerne ikke kender hinanden. Vi følger familien Larsens mange problemer efter Rosies tidlige død, kriminalbetjente og deres mistænkte samt de lokale politikere i Seattle. Gang på gang understreger manuskriptforfatterne at vi mennesker er andet end vores overflade, men flere af seriens karakterer gemmer altså på utroværdige hemmeligheder.
ep4-lesley-adams-darren-richmond-gwen-eaton-at-drexlers-party
clip_image001 Mordopklaringen tager tretten dage og fører dig helt tæt på tragediens kerne. Styrkerne er de overbevisende skildringer af følelserne sorg, vrede og kærlighed. Jagten på Rosie Larsens morder strækker sig over 13 episoder og man formår undervejs at få kastet mistanke på de fleste mænd i serien. Spændingen opbygges perfekt og især familiedramaet er ufattelig godt skruet sammen.  Stemningen er skandinavisk mens det fiktive univers minder lidt om starten på Tv serien Twin Peaks. Dette er vellykket TV drama og vanvittig godt fjernsynsunderholdning. Har du aldrig set ”Forbrydelsen” er oplevelsen selvfølgelig endnu bedre, da du slipper for de uundgåelige sammenligninger, men selv hvis du var fan af den danske version kommer du ikke til at kede dig her. Slutningen vil, for mange, fremstå aparte, men jeg finder den ganske vellykket, mens jeg selv fandt det ene fyld afsnit trættende. Serien er dog som helhed mere end godkendt og fortjener sine fire stjerner.

Serien er udgivet af FOX Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Ekstramateriale består af en serie fraklippet scener og alternative versioner. Undertekster tilbydes på dansk. Samlet spilletid er 540 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Andre medvirkende
Billy Campbell som Darren Richmond. Michelle Forbes som Mitch Larsen, Brent Sexton som Stanley Larsen. Kristin Lehman som Gwen Eaton. Eric Ladin som  Jamie Wright. Brendan Sexton III som Belko Royce.Jamie Anne Allman som Terry Marek. Annie Corley som Regi Darnell.