det_normale_liv_9882_4256x2832px
De mange trappetrin fører os ned til Cafeteatrets intimscene. Der hvor hemmelighederne let lokkes frem og magien altid opstår i samspil med publikum. Der hvor rummet indtages af skuespillerne i sådan en grad, at du føler dig inddraget i og af stykket, uanset hvor du sidder.

”Alt hvad jeg kan sige og gøre, er det som alle andre også siger og gør. Og jeg ved ikke engang hvorfor, jeg gør det. Gør du?”

Vi var der for at indtage en skæbneberetning fra de depressive kampmarker man kalder ”Det Normale Liv”. Fremført i et kunstige landskab der ikke kun iscenesætter forestillingen, men også indrammer pointen, længe før det første ord overhovedet er ytret. Hvilket er en kommunikativ bedrift af dimensioner, men også den direkte årsag til, at du ikke lader dig overrumple af forestillingen.

det_normale_liv_9904_4256x2832px
Det, der skulle have været en hyldest til livet, bliver hurtigt til et kringlet indblik i en depressiv kvindes tanker. Hvor vi kiles fast mellem det lave selvværd og de høje ambitioner. Der hvor lykken hindres af frygten og grebet om realiteterne mistes. Selvpineriet omfatter alle aspekter af hendes liv og alle forsøg på at bryde ud af mønsteret fejler. Hun higer efter en perfektion hvis standarder konstant flytter sig og kun defineres af hendes opfattelse af omverdens krav. Hvilket selvfølgelig hverken lyder særlig underholdende eller livsbekræftende, men i hænderne på Christian Lollike er det netop slutresultatet. For er du ikke fri og lykkelig skyldes det udelukkende dig selv.
det_normale_liv_9898_4256x2832px

clip_image001Teaterstykkets 90 minutter udfyldes af Marie Louise Wille, Peter Flyvholm, Theresa Sølvsteen og et lydspor skabt af Caspar Ravn. Tempoet er højt og eftertanken opnås derfor i gentagelsen. Indlevelsen er passioneret og udtrykket til tider manisk. De tre skuespillere fremstår som karikerede personer fra et tegneserielandskab. Deres samtaler virker uvirkelige og løsrevet. Tilsammen udgør de et kor af indre stemmer fra hovedpersonens hoved. Alt imens de også udspiller forskellige roller i hendes liv. Abstraktionsniveauet kan virke højt, men det hele holdes solidt på kunstgræsset via humor, indlevelse og gentagelser. For her efterlades ingen uden et sikkert bud på hvad de oplevede, men hvorfor eller hvordan du kom dertil, må du altså selv afkode. Jeg nød turen rundt i ” Det Normale Liv” og grinede lystigt, men skyldfrit, af både det absurde, det onde og virkelig grimme.

Forestillingen blev overværet ved Cafeteatret d. 8. september. Du kan se stykket samme sted frem til d. 24. september. Scenografien har Siggi Oli Pálmason stået for, mens Anne Zacho Søgaard har instrueret det. Foto copyright Rumle Skafte, pressebillederne stammer fra opsætning af samme stykke i Aarhus. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.