stodder10b
Det sagtens være du ikke kan se TV kanalen og ikke bor i København eller Aarhus, men derfor er det alligevel svært at misse Zulu Comedy Festival, der lige netop nu løber af stablen, i mediebilledet . På baggrund af mine anmeldelser af de forskellige sæsoner af Zulus umorsomme ”Comedy Fight Club” kunne man sikkert formode at jeg holdte mig langt væk fra tiltaget, men stand up er heldigvis mere og andet end danske unge mænd der udgyder platheder på scenen. Vi svingede derfor forbi hybridforestillingen Stodder 2.0Play. Der hurtig viste sig at være en omgang underholdende nedrakning af mænd og kvinder, tilsat morsomme fortolkninger af pop viser og personlige minder. Tilsat nogle abstrakte ord om kærlighed og mangel på samme.

stodder14
Mille er opflasket på amerikansk fiktionsromantik, og har derfor endnu ikke fundet den eneste ene. Hvilket selvfølgelig skyldes mænds ringe kvalitet og det latterlige koncept kaldet kærlighed. Men det der starter ud som en personlig anklage mod ”manden som sådan” bliver i stedet til et pinligt indblik i Milles kærlighedsliv. Vi er med fra første kys med præstesønnen tilbage i 80erne, over de mange fejltagelser der fulgte for til sidst, at ende som sex løs alenemor. Det mandlige mod- og medspil gives af en veloplagt Kasper D. Gattrup, der udfylder alle de forskellige manderoller i Milles liv.

stodder3
clip_image001Den personlige historie formidles til os som en bekendelse, men hovedpersonen selv udlægger det som en anklage. For Mille ser i starten sig selv som et kærlighedsoffer, men via den pinefulde tur rundt i erindringerne rammer selverkendelsen til slut med fuld styrke. Men på trods af denne velkendte teaterskabelon er dette stykke mere underholdning end skuespil. Som en serie morsomme anekdoter med Mille i hovedrollen og manden på anklagebænken. Latterbrølene sikres via det overspillede, det absurde og de vellykkede musiknumre. Kasper er fænomenal som selvoptaget stodder, men jeg er mest vild med ham som den mimende præstesøn! Mille er vores fortæller og formidler, det er hende som samler historien og griber pointerne i stykket. Mine fire stjerner gives især for forestillingens første halvdel, samt genopførelsen af det store dansenummer fra Dirty Dancing og den vellykkede, men simple, gengivelse af et langt parforhold. Slutningen overrasker ikke, men vejen derhen er vanvittig underholdende.

Vi så forestillingen lørdag d. 3. september og du kan gøre det samme frem til den 18. september. Zulu Comedy Festival slutter den 10. september. Forestillingen ”Stodder” havde premiere på PLAY i juni 2009, nu er manuskriptet bearbejdet, udviklet og finpudset, historien udbygget, og der endnu mere kød og kraft i materialet (hvorfor det lanceres som ver. 2.0). Play har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Alle rollerne er besat af Mille Berg og Kasper D. Gattrup. Joey J. Miller har instrueret stykket mens Henrik Spangsbo har designet lyden. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.