MW_StumSitter_DVD_flatpack_salg
Billedet er holdt i afdæmpet lyse farver, og vi bevæger os konstant rundt mellem smukke gamle bygninger placeret ved kysten eller i skovbrynet. Udover at man får lyst til at besøge øen Gotland så mindes man om den britiske udgave af ”Wallander”. Her er altså tale om et skønmaleri af Sverige, og dens idyl, som så udsættes for en vildskab og modbydelighed der ellers ikke passer ind i landskabet.

Mens formidlingsformen passede til Kenneth Branagh virke som opdager, uderstreger den her at Maria Wern er svensk krimifjernsyn uden nerve, mod eller underholdning.
21037158
Maria Wern – nu som dukke?

Selvfølgelig findes disse smukke mennesker alverdens steder i virkeligheden omkring os, men som enkefrue med ansvar for to små børn og et politiskilt i baglommen er Maria Wern(Eva Röse) simpelthen for renskuret overflade til du tror på hende.

Købebarmen fremhæves ofte, men det er de flotte hvide tænder og den glatte pande der får mest sendetid, og uanset om hun står på en drabelig mordscene eller vækkes tidligt af sine smukke børn, så ser hun fantastisk ud. Hjemmets indretning er som taget ud fra et IKEA katalog og overskuddet oser fra alle hjørner. Det hele er så pænt, nydeligt og tilforladeligt at du vitterlig ønsker de voldsomme mord udpenslet så universet får lidt kant og farve. For selvom Maria tumler rundt i opklaringsarbejdet og altid står rigtigt i forhold til kameraet så er hun altså lidt kedelig
2334195778 (1)
De mange grene

Bogserien om den kønne efterforsker fra svenske Gotland begyndte at udkomme i år 2000. Der findes allerede flere film med Maria Wern i hovedrollen og altså nu også en TV serien om hende. Denne DVD udgivelse har et stort et tal på coveret, men der er tale om første afsnit af sæson to. Den første sæson bestod af fire sammenhængende afsnit, der på dansk blev kaldt ” Fremmed fugl 1-4”. Du behøver dog hverken at have læst bøgerne, set filmene eller andre afsnit for at kunne finde rundt i universet.
46e06302ac40429ab05123bb4f8d392f_Stum_sidder_guden
clip_image001 Selvfølgelig består politiuddannelse af andet og mere end religionsundervisning. Men det er alligevel påfaldende så lidt Maria Wern ved om den nordiske mytologi. De historiske fakta er korrekte og morderen en pyskopat men det hele virke fladt og ligegyldigt. Den tamme filmoplevelse skyldes dog hverken de flotte landskabsbilleder eller opstyltede rituelle mord. Mysteriet er blot for svagt, og politistyrken for uvirkelig! Hvilket til dels skyldes forfatteren Anna Jansson (der har skrevet bøgerne serien er skabt over) og til dels instruktøren Erik Leijonborg. Jeg irriteres ligeledes over glansbilledet ”Maria Wern”, og håber for serien at hun i de kommende afsnit udvikler enten alkoholisme eller får hang til promiskuøs adfærd! For kernefamilie med død far og perfekt mor er altså uvirkeligt og ufattelig kedeligt.

Filmen er udgivet af SF Film A/S der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Der er intet ekstramateriale på udgivelsen men du kan dog vælge undertekster (DK/NO/SE/FI) på flere sprog, samt se en trailer for næste afsnit af serien. Samlet spilletid er 85 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.