MW_StillsammaDoeda_DVD_flatpack_salg
Dyreaktivisterne har aldrig tidligere gjort alvor af truslerne, men pludselig dør flere af organisationens erklærede fjender og politiet ser den oplagte sammenhæng. Alt imens ordensmagten kæmper med motiv, spor og mistænkte knytter Maria Wern sig til en af de efterladte. Begge har de oplevet at miste, og søger derfor nu hinandens selskab.

Velkommen til Sverige
Erik Leijonborg har endnu engang instrueret afsnittet og igen er det kameramanden der skal have ros. Den lyse sommerstemning og afdæmpet farveskala henleder dine tanker på ferie frem for svensk krimi tv. Til gengæld indeholder afsnittet nok lig og mistænkte til at du ikke glemmer hvilken genre Maria Wern ((Eva Röse) tilhører.
perski
Maria Wendts interaktion med sine kollegaer fremstår unødvendig rigidt og barnagtigt. Det er muligt pigebarnet engang havde et forhold til den høje, mørke, kønne Patrick (Reuben Sallmander), men det forklarer ikke hendes ”lille pige” tilgang til modgang. Til gengæld kan du som tilskuer godt gennemskue hvorfor Maria trisser rundt i stramme toppe og tunge halssmykker. Det ganske banalt men alligevel lidt plat. Heldigvis gives der mere plads til sidehistorierne i dette afsnit, hvilket både klæder universet og giver serien lidt liv.
download
clip_image001Gotland præsenteres fortsat som et smukt feriemål, men just som det var tilfældet i serien ”Strisser på Samsø” spædes turistidyl her op med makabre mord og skumle hemmeligheder. Men hvor Lars Boms karakter havde charme, selvtillid og rod i privatlivet nøjes Maria Wendt med mindre. Da jeg anmeldte sæsons første afsnit efterlyste jeg brister i Marias personlighed, hvilket skaberne bag serien også forsøger sig med. Desværre strækker de sig kun til lidt dominerende personlighed og lange blikke efter mandlig kollega. Jeg havde gerne set mere drastiske tiltag, men der er selvfølgelig mange afsnit endnu. Spændingen udebliver helt idet alle krimielskere fra første færd ved hvem morderen er, selvom årsagen først falder på plads sent i forløbet er det ikke nok til at hive vurderingen op. Hvorfor vi endnu en gang kun havner på tre stjerner til Maria Wern.

DVD’en er udgivet af SF film A/S der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen her. Der er intet ekstramateriale på udgivelsen, men der er dog blevet plads til en trailer for næste afsnit i serien og så kan du altid more dig med at skifte sprogindstillinger (DK/Se/No/FI) på underteksterne. Dette er afsnit to af sæson to. Serien er en filmatisering af Anna Janssons bøger. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.