254356
De sociale indadvendte tumper fra IT afdelingen udforsker denne gang rammerne for serien, deres venskab og muligheder for kærlighed, langt væk fra deres dystre kælder. Komikken bæres fortsat af mimik, absurde henvisninger og pinlige sociale situationer.

“ If two grown men can't make a pervert happy for a few minutes in order to watch a film about zombies, then maybe we should all just move to Iran.” Roy.

Ver. 2.0 – Ikke kun en opgradering

Kældertrioen fra The IT Crowd har i sæson to mistet fokus og leder nu efter komikken alle andre steder end på kontoret. Hvorfor vi bl.a. tager i teateret med en skabsbøsse, besøger en tysk kannibal, begraver den øverste chef for firmaet, forsøger os med par middag ved Jen, deltager i et Tv program og følger Douglas lange rejse efter det bedste afrodisiakum.
254353
Der er flere morsomme sekvenser og gode ideer, men det er tydeligt instruktøren har svært ved at holde fokus. Hvilket er en skam, da universet omkring IT nørderne har et stort potentiale. Men selvom serien tydeligvis er på afveje, er skuespillerne heldigvis de samme, og hvert eneste afsnit giver dig grund til at grine. F.eks. er jeg vild med ”kortfilmen” der parodiere ”anti kopi kampagnerne”, Jen’s kæreste Peter Fil og Roys private hjemmebiograf.
254354

clip_image001I sin helhed er sæson to af ”The IT Crowd” noget helt enestående, men som komedie halter universet en del og som serie har den mistet fokus. Hvorfor vi alligevel havner på tre stjerner denne gang skyldes nørderiet bag DVD udgivelsen. Hvor IT nørder med spandevis af tid har hjemmehæklet det mest komplekse ekstramateriale jeg endnu er stødt på, ligeledes er menuerne på DVD udgivelsen imponerende. Nørd detaljerne er mange gennem hele serien og de indlagte ”påskeæg” løfter det hele flere klasser. Disse finder du dog ikke blot ved en tilfældighed, men udelukkende hvis du synes programmering er en sjov udfordring! Se mere her (tysk hjemmeside). Selvfølgelig fastholder jeg fortsat at instruktøren og skaberen Graham Linehan (manden der straffede os med Father Ted) er en humorforladt tumpe der burde have fri adgang til terapi frem for sendefladen! For manden har vitterlig ikke et godt greb om ”sit coms”, men det har skuespillerne bag Moss (Ayoade), Roy (O'Dowd) og Jen (Parkinson) heldigvis.

DVDen er udgivet af SF Film A/S der også har copyright på billederne brugt i denne anmeldelse. Ud over konkurrencen og påskeæggene knyttet til sæson to indeholder DVDen også en del fraklip (ligegyldige), bag optagelserne til ”The It Crowd” (moderat interessant) og credits (ingen grund til at se). Du kan ligeledes vælge mellem dnakse, svenske, norske og finske undertekster. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.