ClarksonBox_DVD_packshot_salg
Denne filmsamling er rendyrket underholdning målrettet de bilglade knægte der endnu ikke har glemt deres indre dreng. Strukturen er svag, formålet uigennemskueligt men hovedpersonen selv har det tydeligvis sjovt.

Boksen består af tre film hvor den subjektive køreglæde sammenblandes med britisk patriotisme og uigennemtænkte pointer. Serveret i lækre billeder med dyre biler og en halvgammel, overvægtig og til tider charmerende vært - Jeremy Clarkson - i centrum. Det er tydeligt filmene er mandens eget projekt, men han burde alligevel have søgt lidt redaktionelt modspil og måske inddraget nogle flere mennesker i idé fasen.
jeremy-clarkson-supercar-showdown-part-4-621x322
For kender du allerede Clarkson fra programmet ”Top Gear” kan du også sagtens forestille dig hvad der sker hvis manden ikke får noget modspil. Det drukner simpelthen i platheder, meningsløse test og vilde stunts. Hvilket sagtens kan være underholdende i små bidder, men på ingen måde kan holde 80-90 minutter program kørende. Heldigvis besidder manden masser af selvironi og er en helt igennem rutineret bil tester, så de fire timer er ikke helt spildt i selskabet med egoet fra ”Top Gear” og så er testkøreren ”The Stig” også på banen!
video_jeremy_clarksons_duel_dvd
Supercar Showdown
Da kun større og vildere biler med en voldsomt benzinforbrug kan sikre den globale opvarmning (dvs. sol i England) jagter vores vært den bedste superbil i verden. Definitionen på en sådan er ganske selektiv men har vist noget at gøre med den rette lyd, frihed, udseende og hastighed. Bedste sekvens er hvor værten beviser Frankrig ikke just formår at skabe biler andre ønsker. Modsat de to andre film besidder denne et klart fokus. Desværre bliver det kedsommeligt at se den ene luksusbil efter den anden blive kastet rundt på racerbaner af Clarkson. Til gengæld er det tydeligt hvad han mener om hastighedsbegrænsninger og familiebiler.
i130484
Thriller

Denne film er langt mere underholdende end den første, men mangler fuldstændig redaktionelt fokus. Clarkson jagter spænding bag rattet, men der ud over er der vist ikke noget formål med sekvenserne. Dog er det igen tydeligt parkeringsvagter, diesel, regulering af færdsel og høje benzinpriser er roden til alt ondt. Selv får han lov til at lege med det britiske militær, smadre dieselbiler og lave sin egen drømmeversion af biljagt. Det er umodent, plat og til tider rigtig morsomt.
Clarkson-Thriller-DVD-trailer-b
Duel
Her testes alt det ingen har behov for at vide, men sikkert fristes til efter indtag af en del alkohol.F.eks. opdager vi at skøjter ikke egner sig som fodtøj når du kører bil og mennesket kan ikke løbe fra en superbil. Meste af tiden går med test af bilers evner udi ”drifting” - hvor køretøjet skrider sidelæns på alle fire dæk. Hvilket selvfølgelig ser flot ud på film men er inderlig ligegyldigt. Kendte mennesker kommer forbi til en omgang meningsløs ræs i høj fart og gamle biler. Ufattelige mange køretøjer smadres og det hele afsluttes med en køretest mod værtsparret fra en konkurrerende kanal.
i201717

clip_image001Gennem de sidste 27-29 år har Clarkson testet biler i høj hastighed og med benzin i blodet. Humoren er ikke raffineret med alderen, til gengæld er sproget rigt og varieret. Manden selv er moderat underholdende og holder du af biler til mange penge er denne DVD boks lige noget for dig. Formlen for disse film genkendes let fra successerien ”Top Gear”, men Clarkson kan altså ikke stå alene. Han er simpelthen for umoden, rastløs og ensidig. Hvis du har selvdisciplinen bør du kun se boksen her af 30 minutters sekvenser. Jeg var moderat underholdt, vitterlig imponeret over hvorledes bilerne bliver præsenteret visuelt og på baggrund af ordene der vælter ud af Clarkson mund overbevist om han ikke tænker alt for meget.

Der er intet ekstramateriale eller forklaringer på hvorfor disse film er sat sammen. I stedet tilbydes du undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Boksen er udgivet af SF Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.