Selv om det allerede er ti år siden jeg som biografgæst droppede Odense såkaldte smalle filmsted - Cafe Biografen - havde jeg i et anfald af uigennemtænkte ambitioner besluttet mig for at se de lokale talenter ved "Upcoming Odense 2". Men der var allerede fuldt hus af elever, forældre til filmskaberne og diverse bekendte, hvorfor kursen hurtig blev ændret til "Magasinet" hvor programmet "Music Films" blev indtaget.

Hvilket bestod af tre film med en samlet spilletid på 101 minutter. Det var første gang jeg ikke kunne gennemskue hvorfor disse var sammensat, og hvorfor en enkelt overhovedet var udvalgt. Men selvom "An Island" af Vincent Moon var en filmisk katastrofe af dimensioner så var det en pris jeg er villig til at betale for at se "Østjylland Dreaming" af Michael Noer. Sjældent har jeg set en "musikvideo" der ramte tekstuniverset og menneskerne bag ordene så rent. Det kristne budskab stod klart, men valget blev fortsat givet til dig. Drømmeverden der udfoldes i filmen er underholdende, melankolsk og ufattelig gribende. Vi er sikkert mange der er kede af at "De Eneste To" er sat på pause, men med denne film er savnet til at bære. Filmblokkens tredje film passer ikke ind i temaet men er en ganske interesseant sci fi kortfilm. "Scenes From The Suburbs" af Spike Jonze er en klassisk ungdomsfilm sat i en lidt anderledes ramme. Hvor de amerikanske forstæder bekæmper hinanen pga. banaliteter og frygt.

Adward showet forløb som man kunne forvente. En masse mennesker vandt en masse priser. Nogle vindere var oplagte, mens andre havde et skær af overraskelse. En borgmester roste sin by og festival, mens en interesse organisation understregede kloden snart går under (hvilket de nu har sagt siden jeg var lille - men det er dog ikke længere syreregn der tales om) og alverdens venner, kærester, fagfolk med flere fik tak og kys fra talerstolen. Jeg selv sad strategisk placeret foran scenen og behøvede derfor hverken at rejse mig for at tage billeder eller for at kunne følge med. Desværre betød det også at jeg tilhørte den gruppe som ikke fik noget af hovedretten (italiensk buffet organiseret af italienere) men kompenserede for dette med et øget indtag af hvidvin

Hvis ikke du fik set vinderne har du i dag muligheden frem til kl 17:00 ved Cafe Biografen. Jeg selv have ramt over halvdelen af de der blev fremhævet og rost, men manglede f.eks. "Sunday" af Patrick Doyo, "I Touched her legs" af Maria Rødby" og "Asger" af Signe Markvad. Som jeg ville forsøge at få set inden turen går hjem til sjælland.

Det er nu ti år siden jeg første gang rodede rundt til OFF, hvor en kortfilm om drikkevand overbevist mig om projektets værdi. Siden er det blevet til et hav af filmoplevelser, samtaler og erfaringer med film her i Odense. Stedet hvor alle med lysten, kærligheden og evnerne er velkommen ombord.

Foto copyright forbrugermania. Dette er ogsaa skrevet paa en Asus. Som selvfoelgelig vil blive anmeldt snarest. Der var en gang hvor OFF markede sommeren var slut, men da jeg ikke har holdt ferie i aar maarkere den i stedet begyndelsen paa fire en halv dag offline dvs. ferie for mig. Vi ses derfor paa den anden side om nogle dage.