Den trejde dag i Odense blev en kombination af praktiske gøremål, turisme og filmfestival. Men ud over tandlægebesøget, forløb alt faktisk ganske fint. Jeg havde kastet mig over filmnørderiet "Master Shorts 1" og det jeg selv opfatter som kernen i OFF - de underfundige ungdomsfilm - "Childs Play".

Det kan være en udfordring for både sjæl og legeme at kaste sig over tidligere tideres kantede provokationer på film. Men samlingen "Master Shorts" bestod dog kun af udvalgt mestrer vi alle kender og tåler at gense. Som mange andre har jeg en svaghed for David Lynch snørklede tilgang til verden og morede mig da også hans version af franskmænd i "The Cowboy and the frenchman". Selv om min respekt for Martin Scorcsese er for aftagende var det dog umuligt ikke at lade sig forføre af den blodige barbering fra 1968 "The Big Shave". T.H. Dreyers sort hvide film "De Nåede Færgen"var mere let og morsom end du ser i hans andre film, mens Polanski bidrag "Two Men and a Wardrobe" var et stilstudie i visuel kunst. Jeg var dog hverken underholdt eller glad for gensynet med "26 Bathrooms" af Peter Greenaway, der efter min mening kun er målrettet puritanske briter.

Den anden filmklods bestod af lette og skæve kortfilm fra ungdomsuniverset. Alle fem kortfilm var værd at se, mens vi alle om mange år kun vil kunne huske den to minutter lange "Careful with that Crossbow" af Jason Stutter. Ligesom det vartilfaeldet i 2009 OFF med hans film "Careful with that Axe". "Dripped" af Lèo Verrier var en underfundig og feel good animation, mens de øvrge alle havde en tristhed over sig. "Kinderspiel" af Lars Kornhoff, "Amsterdam" af Philippe Etienne og "Pinion" af Asuka Sylvie understregede nemlig alle at livet ikke er uden omkostninger.

Jeg havde som altid tilmeldt mig noget for sent, hvorfor jeg ikke kunne deltage i en omgang spansk tapas og rødvin ved OFF. I stedet benyttede jeg mig af kunsthallen Brandts tilbud om gratis adgang. Den gamle klædefabrik er altid et besøg værd, og af de fire udstillinger der udgoer programmet nu, er jeg mest vild med "sansehaven" af Joana Vasconcelos (udstillingen hedder "Magic Kingdom" du kan se den frem til 18. september). Som alle andre turister blev penge også kastet efter minder, jeg valgte dog lidt atypisk en Odenseansk udgivet tegneserie af Thomas Thorhauge fra serien 676 ved Aben Maler. Jeg er vild med stregen, humoren og aldrig før er "Jørgen Leth" blevet spiddet så grundigt.

Jeg har været til filmfestival her i Odense, og andre steder, et hav af gange, men har aldrig nogensidnde før deltaget i selve afslutningsshowet. Men deltager altså denne gang i awardshowet i håbet om underholdning og overraskelser. Uanset hvad bliver mit indtryk afsløret i det sidste indlæg om OFF 2011.

Foto copyright forbrugermania. Indlaeg er blevet til paa ASUS Tranformer, jeg er langt bedre til maskinen i dag end for fire dage siden! Billederne er taget rundt omkring i Odense. Hvor en kunstner har beklaedt aleverdens ting med hjemmestrikket kunst. Enkelte billeder er dog ogsaa taget fordi jeg synes de er sjove...som f.eks. dette