Filmelskere og nysgerrige sjæle indtager troskyldigt sæderne omkring mig, og endnu en dag på festivalen kan begynde. I går nåede jeg gennem 12 film. hvor de 11var kortfilm af variende længde og den sidste film, en dokumentar, der blev fremvist i "Doc Lounge". Derudover nåede jeg en let omgang diskussion med filmskaberne bag to af de bedste kærlighedsfilm jeg længe har set.

De frivillige kræfter knokler på for at skabe de bedste rammer for festivalen, det er ikke hver eneste indsats der er lige i skabet, men med minimal indsats fra din egen side er du altid sikret top underholdning for ingen penge. Modsat alle andre filmfestivaler herhjemme virker denne yderst intim, og du kommer vitterlig utrolig tæt på instruktører, jury og alle der har noget med festivalen at gøre.

Første filmklods hed "Withering Love" og bestod af fem kortilm på i alt 103 min. Hvor Ada Bligaard Søby havde sammensat en serie løsrevne historiefragmenter i filmen "De Nøgne fra Skt. Petersborg" der alle pirrede din nysgerrighed. Mens Sara Koppel forsøgte sig med en lille minimalistisk animation "Walking Between Each Other and It Self" havde Camilla Magod bedre held med dokumentaren "From Palestine With Love". Det var dog blokkes indledning og afslutning der virkelig flyttede grænser. Samanou Acheche Sahlstrøm understregede at gode ideer og godt håndværk skaber de bedste film uanset budget - "Withering Love" er en bevægende, interessant og vellyket film der får mig til at mindes noveller af forfatteren Haruki Murakami. Mira Jargil bød op til gråd og glæde med filmen "Den tid Vi Har". Der er en hyldst til kærlighedshistorien mellem to ældre mennesker der står over for deres endelige afsked. Fintfølt, sentimental og smuk historie. Der næsten er så personlig du føler det er din egen familie du ser.

Den 65 minutter lange filmklods kaldet "Små Børn, Store Ord" bestod ligeledes af fem kortfilm. Hvor de fleste ramte rent - jeg fandt dog "Baby" af Daniel Mulloy for forudsigelig og banal. Lisa James-Larsson står bag årets bedste sekvens med barnet der gerne vil være voldtægtsmand når han bliver stor. Deværre kan hun ikke beslutte sig for om det er offeret for voldtægten eller familien til forbryderen hun vil vise til os i "Små Barn, Stora Ord". "Loom" er en visuelle perle der utvivlsomt vil fører skaberne på marketingsafveje i fremtiden. "Svamp" og "+" er for mig klassiske ungdomsfilm, men af de bedre slags. Charlotta Miller får i "Svamp" fremvist man sagtens an sammenflette humor, drama og filosofi uden at miste grebet om publikum. Mens Gerog Ivanov går den stilsikre vej i sit familiedrama "+".

Jeg havde ikke planagt at deltage i "Doc lounge" men det skyldes mit irrationelle had til ordet "lounge". Men da jeg så man havde fået filmen "Marwencol" til byen blev sædet alligevel indtaget og den afslappede stemning der fyldte lokalet før visningen var nu behagelig nok (sagde jo, at det var et irrationel had). Doc Lounge er et etværk på 13 skandinaviske filmklubber der bringer dokumnetarfilm ud til det "brede" publikum. Aftens film var eventyret om et menneskes kamp for sin mentale sundhed. Hvor en mand i et forsøg på at genskabe sig selv efter en hjerneskade, fremelskede en dukkeverden i sin baghave. Jeff Malmberg blev grebet af historien den fiktive dukkeverden og den gribende fortælling for både hovedpersonen og dukkerne. Fantastisk dokumentar der formår at komme helskindet i land, uden hverken at drukne i bittersøde billeder eller urealistisk optimisme.

Aften blev afsluttet med en seks stjernet animation "The Backwater Gospel" af Bo Mathorne. Der er en teknisk fornøjelse og udstyret med en fortælling alle vil kunne forstå og værdsætte. Se den hvis du har chancen.

Dette indlæg blev også til på min ASUS Transformer Pad. Som fortsat er et fantastisk værktøj, men noget af en udfodring for mig. Det er svært at give slip på alt hvad man "ved" og "kan". Men har nu "lært" at slå touchpad fra, uploade billeder, kopiere tekst (tro mig det er ikke let at glemme ctrl+c) og næsten fået min fingre til at holde op med dobbeltklik osv

Læs med igen i morgen hvor dag tre udgives.

Af Thor Kristjan Kidmose .

Foto copyright forbrugermania.