E-live-1-38 (1)
Cykelmyggen Egon (Serge Huercio) er kraftfuld og vanvittig underholdende teater, målrettet de yngste, men oplagt for de fleste. Sammenblandingen af musik, cirkusartisteri og cykel breaks viser sig nemlig som en vindende cocktail i Østre Gasværk Teater. For sjældent har jeg set noget så stort og flot på dansk grund der samtidig formår at underholde.
E-live-1-17
Jeg frygtede før forestillingen at det kun ville blive til en omgang nostalgi børneunderholdning, med mesterlig cyklelbehandling og nogle velkendt stemmee. Det viste dog hurtigt at holdet bag havde helt andre og større ambitioner på vegne af Flemming Quist Møller elskelige kærlighedshistorie mellem myggene Egon og Dagmar (Nadia Dahl).
Cykelmyggen Egon på Østre Gasværk. Bagom, reportage, forestilling og portrætter. Foto: Anders Debel Hansen.
Verden indtages i fuld fart på racercykel, og alt imens hjertet besejres og bierne overtales, følger vi velvilligt med Egon rundt i den charmerende drømmeverden, som vi alle så let genkender fra barndommens eventyrkammer af gode historier. Flankeret af fantastiske kulisser og morsomme sekvenser søger Egon sin skæbne på hjul. Men lykken findes hverken i bikuben, loppernes cirkus eller i selskab med andre end netop dansemyggen Dagmar.
E-live-1-78 (1)
Overgangene mellem de forskellige scener er ikke blot effektfulde, de får deres helt eget liv, og formår derved til fulde at fastholde det unge publikums fokus og imponere os andre. I rollen som græshoppe  står Benjamin F. Skop for den mest følsomme af disse overgange . Jeg selv holder vejret mens myggefødslen sker i frit fald mod scenegulvet. Serge basker sin cykel rundt på scenen på en facon vi alle drømte om i start af 80erne, dette er dog ikke en skjult hyldest til BMX folket, men blot vanvittig godt akrobatik håndværk. Edderkoppens drab på en af de overmodige myg er effektfuldt indpakket i en lydkulisse der understreger uhyggen. Nadia Dahl glimter klarest når hun får lov til at være den skrøbelige dansemyg med prinsesse maner og det romantiske hjerte i behold.
clip_image001Det er svært at vide hvem der skal roses først eller mest, hvorfor de fem stjerner gives for helhedsoplevelsen hvor intet fejler, og kun detaljer adskiller os fra fuldt hus. Cirkuseventyret med lopperne mangler dog lidt vildskab, og robotdrengenes Nick Johnsen og Jeppe Thybo ellers underholdene udgave af vagtbierne Fyr og Bi, blegner lidt i sammenligning med deres eminente sammenspil tidligere på sommeren i tivolistykket Kassander Elsker Penge. Til gengæld brillerer Martin Jensen i rollen som den farlige edderkop. Serge Huercio cykelbehandling er ikke blot imponerende og veloplagt, det er visuelt en fornøjelse at overvære. Listen over kendte stemmer er lang, men især valget af Basim er målgruppegenialt, det samme er inddragelsen af Flemming Quist Møller som fortæller. Uanset om du har børn eller ej, anbefales du at svinge forbi Øster Gasværk og lade holdet blæse dig omkuld.

Stykket blev overværet lørdag d. 20. august. Du kan nyde stykket frem til den 23. oktober ved Øster Gasværk Teater. Foto: Anders Debel Hansen. Steen Koerner har instrueret stykket, Clemens har skrevet sangteksterne mens Jesper Mechlenbrug har komponeret musikken. Astrid Lynge Ottosen skal roses for scenografien. Julia Schmidt og Astrid Astrup Jensen kunne man bl.a. se i rollerne som drille myg. Øvrige stemmer er Jaleesa, Szhirley, Clemns, Morten Staugaard, Chapper, Pharfar, Mark Linn, Robotdrengene, Karen Mukupa, Karl Bille.
Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.