the-it-crowd-logo
Glemt af alle uden computerproblemer lever IT Afdelingen deres eget liv i kælderen, mens de øvrige 34 etager gør deres bedste for at ignorer nørderne. Denne serie giver dig et sjældent indblik i IT folkets væremåder, sociale normer og personlige problemer.

Read The Fucking Manual
De to mandlige eksperters ekspertise er sikkert stor, men vi ser dem sjældent give andre råd end ”har du prøvet genstart?” og ”Er du sikker på computeren er tændt?” til gengæld er deres er sociale færdigheder helt elendige. IT afdelingslederen er en ung kvinde med store drømme og et veludviklet talent for at lyve, desværre for hende aner hun intet om computere og hendes sociale status ryger da hun påtager sig jobbet i kælderen. For selvom hun intet ved om computere men en masse om mennesker er der ingen som frivilligt vil have noget at gøre med tumperne fra IT sumpen – hvilket nu også betyder hende.
318084
Den velkendte struktur
De korte afsnit er i vanlig stil opbygget omkring en hovedhistorie der udvikler gruppen, hvor en sidehistorie omkring deres arbejde er indflettet. Men på trods af det faktum kontorlandskabet er hentet fra en dårlig karikatur på The Office er der alligevel megen morskab at hente i computerproblemerne, men måske seriens skabere heller vil fokusere på de sociale indadvendte nørder og deres kamp med og mod livets almindeligheder.
318085
Første sæson består af seks korte afsnit hvorfor den samlede spillelængde kun er to timer og 24 minutter. Udgivelsen har en serie slettede scener som ekstra materiale, og en behind the scenes mockumentary af Ken Korda (Adam Buxton), samt en fantastisk kortfilm “Hello Friend” af Graham Linehan (manden der har skrevet og instrueret de første fire sæsoner af The It Crowd). Undertekster tilbydes på dansk, svensk, norsk og finsk mens lydsporet er engelsk i dolby digital 5.1 kvalitet.
318083

clip_image001Da jeg direkte hader serien Father Ted og stadig kan mærke ubehaget fra den fallerede komedie, var tvivlen stor, da jeg krydsede denne serie af til anmeldelse. Men skuespillerlisten Roy (Chris O'Dowd) Maurice Moss (Richard Ayoade) Jen Barber (Katherine Parkinson)Denholm Reynholm (Chris Morris) overbeviste mig. Desværre er serien ikke virkelig morsom, eller virkelig opfindsom, eller virkelig værd at bruge tid på. Til gengæld er den moderat underholdende, yderst behagelig og ganske uskyldig. Grunden til vi havner på fire stjerner og ikke kun tre, skyldes alle de vellykkede små sarkastiske bidder hver eneste afsnit indeholder, det vellykkede ekstra materiale og min sympati med “IT hjælp” verden over. Jeg er dog fortsat ikke overbevist om at Graham Linehan er i stand til at skabe sitcoms der vil få mig til at grine hårdt og længe.

DVDen er udgivet af SF film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.