pressefoto_OK
Skiftende mellem forsvar og angreb for og mod unge kvindelige københavnere, vælter ordene tilsyneladende ukontrolleret og ustruktureret ud af munden på kvinden foran os. Der som henholdsvis genert, nysgerrigt, opfarende og krævende finder hendes gennemtænkte pointer som var de på snor.

Frarøvet selv de meste basale rekvisitter på scenen udnytter hun hendes krop til det yderste, og præsterer bl.a. gengivelsen af en hel filmscene ved alene brug af storetæerne. Tøjet er langt fra tilfældigt valgt eller særlig flatterende for Nanna, det understøtter dog fint hendes positur som lillepigen der ifølge dåbsattesten burde være en voksen kvinde med styr på det hele. Du ved, en rigtig kvinde, en ligesom dem du ser gengivet i medierne. Men desværre er det virkelige liv ofte alt for langt fra filmfiktionernes trygge abstraktioner, og evigt gyldige konventioner, og nu lider Nanna højlydt, alt imens hun undrer sig over alverdens små og store ting.

clip_image001Henvisningerne til populærkulturens produktioner er mange, men alle udspringer de fra pige universets urealistiske drømme om kærlighed og voksenliv, eller fra den unge københavners selvforståelse. Målgruppen udstilles, spiddes og forsvares nidkært i stykket Tango Naive, der heldigvis formår at gøre det hele med indlevelse og humor, men altså ikke formår at omfavne andre end netop målgruppen.

For har du ikke set de samme amerikanske TV serier, romantiske spillefilm eller skænket Københavns sociale organisering en tanke afvises du øjeblikkeligt af Nanna Cecilie Bangs ellers fremragende indsats. For mens alle hovedstadens pigebørn mellem 16 og 36 år utvivlsomt vil more sig godt over stykket og dem selv kan det være svært for en voksen mand uden et tilhørsforhold til København at genkende situationerne. De fire stjerner gives for den vellykkede sarkasme, velkonstruerede sætninger og perfekte levering. Hvis der blev skruet og drejet på nogle af prismerne Nanna fortolker verden igennem, vil vi utvivlsomt støde på variationer af dette stykke landet over.

Af Thor Kristjan Kidmose. http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(iframe)g(19750284)a(1913579)

Du kan frem til fredag d. 19. august se stykket ”Tango Naive” ved Bådteatret i København. Det vil utvivlsomt finde vej til andre scener i fremtiden, men har du chancen for at se stykket så grib den endelig. Nanna Cecilie Bang har selv skrevet stykket, mens Marie Kristine Bang både har instrueret det og stået for scenografien. Frederik Heitmann har haft ansvaret for lysdesign. Foto copyright Søster & Co.
Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.