Søs Fenger_480x320
Den snart 50-årige Søs Fenger har masser af musikalsk erfaring i bagagen. Hun har bevæget sig indenfor genrerne pop, rock, jazz, viser og disco, været med i diverse bands og musikprojekter og fik for alvor succes som popidol i "News". Siden 1980'erne har hun haft en solokarriere, der ind til videre har resulteret i 11 albummer. Titlen på det nyeste er "Nogle gange er man så heldig, at man ikke når at tænke sig om". Sange derfra fik Søs Fenger rig mulighed for at lufte ved koncerten i Glassalen i Tivoli.
Glassalen - med blomster
Ligesom de tidligere albummer, beskæfiger det nyeste sig med noget, som utallige kan identificere sig med eller nikke genkendende til. Hvilket gør, at musikken lettere 'stryger ind under huden' og maner til eftertænksomhed. Temaer såsom familierelationer, livskvalitet, fremtidstanker og kærlighed bringes på banen. En række af sangene befinder sig i det rockede og højtgearede hjørne, mens andre er i et poppet univers og en hel stribe er holdt i en afdæmpet stil. En variation, der ikke blot klæder udgivelsen, men også sikrede koncerten det rette flow.
 Glassalen - Rasmus Hansen
Med en rå fremtoning og en fin, robust samklang mellem trommer, synthesizer og guitarer blev der lagt ud med det nye nummer "Ud og væk", som med linjerne "Jeg vil ud. Jeg vil væk. Men det nænner jeg ikke at sige lige nu. Ud og væk. Men jeg bli'r her lidt og trækker tiden ud", med det samme understregede det følelsesunivers Søs Fengers sange befinder sig i. Til koncerten blev der dog også levnet plads til en række af Søs Fengers gamle hits såsom "Sidste time", "Inderst inde" og "Holder øje med dig".
Det kinesiske T AOU-rn by night - Rasmus Hansen (1)

clip_image001[6]Søs Fenger sang med en solid og klar stemme, og med en blanding af seriøsitet og humor indviede hun publikum i anekdoter, oplevelser og erfaringer fra sit liv og sin sangkarriere, og desuden fortalte hun åbenhjertet om, hvorfra hun henter inspiration til sine tekster. Så undervejs blev man både underholdt og klogere. Søs Fenger og hendes band var nydeligt klædt og forstod at optræde smilende og med en så stor spilleglæde, energi og indlevelse, at man kom i godt humør og lod sig rive med. Nærmest uafbrudt sad størsteparten af publikum og rokkede og nynnede lidt med på numrene, og der blev uddelt en stor mængde klapsalver. Glassalen var ikke fuldstændigt fyldt denne aften. Det kunne have været gavnligt, hvis den havde været det, så den gode stemning kunne have røget et tak opad.

Men heldigvis var Søs Fenger og hendes band gode til lige at 'trykke den en tand ekstra af'; bandet fungerede elegant som kor, og ofte blev der skruet et ekstra niveau op for musikinstrumenterne. I denne sammenhæng bør det også siges, at de formåede at være dejligt neddæmpede, når det gjaldt de mere stilfærdige numre.

Der er et miks af råhed og sødme, når det gælder Søs Fengers udstråling. Denne sammensathed kom fint til udtryk under denne koncert, der alt i alt var en skøn oplevelse, der fortjener sine fem stjerner

Af Jan Schmidt

Søs Fenger og band: Fredrik Damsgaard (bas, kontrabas), Jonas Krag (guitarer), Steen Rasmussen (tangenter), Bjørn Jønsson (trommer). Koncerten blev overværet i Glassalen i Tivoli d. 6/8 2011. Varighed: Ca. 2 timer. Søs Fengers hjemmeside. Oversigt over kommende koncerter. Foto copyright Rasmus Hansen og Tivoli.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.